quilaoronja

Alla inlägg under augusti 2014

Av Susanne - 6 augusti 2014 19:11

                                   

Först...senaste nytt på majs-fronten!

Skorpan har nog tömt ut det mesta av all majs...jamen jösses, vad hon käkat!!!

Även många små delar av själva stocken...så då vet jag att hon tuggade, och inte svalde allt helt.


Minns att Ronja åt ALLT hon också, och även Quila.

Quila ja, hon jagade råttor och möss, och svalde dom hela....smög,

och hoppade på dom precis som en katt.

När vi var på fjällvandring, då åt hon lemlar, med hull o hår!

Vidrigt!

Men hon klarade det utan att bli dålig av det.  


Tack för all peppning i ämnet MAJS!

Det gör stor skillnad, faktiskt.


Nu till dagen, som tillbringats i vår stads gamla industrilandskap.

Vi gick o gick, i nästan två timmar.

Visserligen satt vi lite här o där, tittade på folk, åt glass, pratade med bernertokiga människor.....


Här startade vi vår vandring....mitt emot det gamla fängelset.



Det finns så många "broar" över strömmen, där vattnet riktigt dånar, på sin framfart.

Och som vanligt, går jag där och fantiserar om hur det var just där förr i tiden.

När det verkligen var ett indutrilandskap, med mängder av arbetande människor.




Inte bara väldigt intressant, utan också vackert.




Med viss risk att låta lite skrytsam, vilket inte alls är min mening, jag är bara lite stolt.

Men det  kan man få vara, när så många människor stannar för en pratstund,

en hälsning på vovvarna, och så fina ord om Ronja o Skorpan.

Ja, jag blir så glad att dom är lugna, inte drar i kopplen, hälsar "artigt", är försiktiga med barn.....

Härlig känsla, för jag har verkligen "jobbat" för att få dom hit.




Hundar och människor, om vartannat, på trånga smala broar,

där vattnet forsar fram med ett öronbedövande dååån!


"Bara vi är tillsammans, eller hur, matte!!"



Satte oss en stund, mitt i värsta "farleden", på Skvallertorget.

Lite roligt att bara vara, titta på folk, nyttigt för hundarna, att kunna koppla av i stadens tempo.




Och tänka sig....just när vi satt där, så stannar en bil (på lite fel ställe) och ut kliver Linnea!!!

Linnea, som jobbade på Doggsens Hundpensionat, när Ronja o Skorpan var där,

och som även var o hälsade på oss med sin hund, Kaitaq.


Glada vovvar....men ändå höll dom sig i skinnet, och flamsade inte till det,

så som dom kan göra när dom känner någon.



En hel del hopp upp på murar och diverse andra föremål blev det.

I bakgrunden, vår stads kända Strykjärn.




Ni var såå duktiga, mina små     




Och varmt blev det också.....

Allt vatten runt omkring oss, känns väl inte så ok att dricka.




HÄR...ungefär exakt här, mitt i mitten på det stora stora torget,

där mängder av människor passerar, hela tiden,

här blev Skorpan helt enkelt tvungen att uträtta sina behov!!!

Nej då, mig gör det ingenting alls.....nöden har ingen lag liksom.

Innehållet var ju som ni vet...just det...MAJS!





Värmekyrkan, heter denna byggnad.



"VAD SA DU???"

"MAN HÖÖÖR INGETING HÄR.....!!"




Sista "sittningen", den blev hos Moa Martinsson.

Här står hon, helt full av fågelskit....SYND!




I går, då sprang och simmade och lekte hundarna under flera flera timmar i sträck...

jo, lite trötta var dom allt i går kväll.

I dag, då traskade vi i city ett par timmar...

och hundarna ligger helt utslagna.

Tänk vad olika det tar på deras krafter.

Mycket tröttare av psykisk ansträning, än fysisk.


Kramar

Susanne

Av Susanne - 5 augusti 2014 22:01


                       Nej nej, ni ser inte dubbelt.......!                     

Två berner, två "grandisar", som är ute på promenad.



I bakgrunden ligger sjön så fin.....men det har vi inte tid att vänta på!

Vi bara måste traska rakt genom vattenpölen....



Men snart fick Skorpan syn på vattnet,

och rusade dit i en rasande fart.

Simma simma simma....



"Bröderna Brothers" jaa, dom håller sig helst på torra land dom, hihihi.

Så söta när dom trampar runt, och väntar på dom två badande tjejerna.

Det är alltså Mammut brorsa som hälsar på.

Hans namn är BOSS!!!



För badar, det gör dom mest hela tiden...mina "fiskar"



Vilken underbar dag det blev i dag.

Trots lite sommarregn som föll, och en väldigt behaglig temperatur.



Vänner!

Mammut och Ronja, väntar på fotografering.



Uppställning (uppsittning)



"Jaa, men kasta den där pinnen nån' gång då!!!"



Hahaha, när Ronja o Skorpan först träffade Boss,

trodde dom nog att det var Mammut....tills dom luktat av honom.


"Hupp hupp, lilla gossen, nu tar vi det väldigt lugnt här!!"

"Ge dig inte på mig!"

Ronja talar om för Boss  vart skåpet ska stå!



"Eller, förresten, vi kanske ska hälsa ordentligt på varandra.....Du verkar ju vara en helt ok kille du också".

"Precis som din bror."



För en kort kort stund, låg tjejerna i vindskyddet.....(Dom trodde väl det vankades fika)



Det var straxt efter, som det hände!!!

Skorpan går sina egna små vägar, i sitt sökande efter något att äta på.

Helt plötsligt ser jag henne stå och tugga i skogskanten....."LOSS"

Joorå, hon släpper det hon har i munnen direkt....MAJSKOLV!!!

Jäklahungrigahundskrälle!! (sa jag då)

Jag har ingen aning om hur mycket hon redan hade fått i sig,

men biten hon INTE fick i sig, den var väl i storlek som en tredjedels kolv.

Det låg dessutom ganska mycket smådelar på marken, tillsamman med massor av majs.

Kolven som jag stod med i min hand, den var väldigt mjuk och skör, tyckte jag

Den liksom ramlade sönder när jag försökte mosa den.

Hoppas hoppas att hon inte fått i sig så mycket   

Och att det hon har i magen inte ställer till med något.



Ringde faktiskt Strömsholm i natt, bara för att lugna mig lite.

(Joo, visst hade jag gjort det där som man absolut INTE ska....GOOGLAT i ämnet majskolv!!!)


Nu blev jag rätt lugnad....det finns ändå inte något jag kan göra åt saken.

Hålla koll på henne så klart, om hon verkar må dåligt eller ha ont.


Det är väldigt vanligt att hundar får i sig just majskolvar, och oftast går allt så bra, så bra.

Men visst blir man förbannad över att människor lämnar sitt skräp kvar i skogen.


Fortsättning följer.......


Här är dom igen, "Bröderna Brothers", spanandes efter tjejerna i sjön!



En riktigt "Må-Bra-Dag" har vi haft, (förutom majsen då)

Blöta, trötta hundar, som väntar på blåsningen.



Skorpan mår bra.....just nu bara lite vriden!



Kram på er

Susanne

Av Susanne - 4 augusti 2014 22:05


                      Nu ska vi se......                 

Börjar visst få solsting, eller bara en allmän liten "dipp", i en oftast "uppåt-kurva".

Hm...vem fattar dom orden tro?

Är oftast på bra humör, mår ganska bra i själen för det mesta....

Men nu har vårt dagliga liv sett ganska mycket annorlunda ut ett tag!

Allt, i mitt fall, på grund av värmen.




Hade bestämt att hundarna INTE skulle få tillåtelse att bada i poolen i dag, pga av klorering.

Till slut blir huden på dom som ett våt-varmt-omslag....vilket i förlängningen skulle kunna orsaka fukteksem.

Visserligen har vi aldrig haft några större problem med det, men, man vet aldrig.

Vad hundarna tyckte om mitt beslut, nja, det har vi inte diskuterat,

men jag tror dom hade tackat ja, om frågan kommit upp.




I och för sig en ganska dum dag för detta beslut,

eftersom det nog var den varmaste dagen denna sommar.

Men jag fixade o trixade svalka på annat sätt, med hjälp av Ac'n, och stängda dörrar,

höll det sig ganska skönt inomhus.



Jag håller på att bli lite tokig tror jag!

Tokig på denna värmen....som har tvingat mig att undvika våra underbara utflykter, som jag älskar så.

Visst, jag kan vänta till sena kvällen, men det blir inte riktigt lika roligt då.

Sticka iväg när maken kommit från jobbet, när vi oftast har en del annat inbokat.

Nej, DAGTID, då vill jag gå! Basta!




I morgon drar vi!!!

Finns det bara vatten där vi går, så orkar vi....och det ska bli några mindre grader, har jag hört.

Är det någon "stolle" i våra trakter, som känner detsamma, så häng på vetja   

Ska sätta mig och kolla upp kartan nu, ha en plan liksom...


Vad gör man då, en dag med långt över 30 grader?

Käkar lite ben i skuggan......



Jättegott!!


Så har vi lite "skoj-träning" på gräsmattan i skuggan....

Mitt ANTI till klicker, har ersatts av POSITIV till klicker.

Snabbt gick det att ändra sig?!

Lär in små, helt onödiga trix.....men så himla roligt det är   

Jag blir lika snopen varje gång, att hundar är så smarta.




Ronja njuter (ser det ut som)



Fick ett mycket tråkigt besked i dag, från en nära, kär vän...

Ett sånt där besked, som alla vi hundägare förr eller senare drabbas av.

Åh, det är så hemskt jobbigt, och det finns inga ord i hela världen,

som kan få det att kännas lättare.

  



Så återigen, TA VARA PÅ VARJE DAG!

I morgon kan det tyvärr vara för sent......tro mig.



Jag försöker leva upp till dom orden, varje dag, och tycker nog jag har lyckats ganska ok med det.

Men....vissa dagar ramlar man ner ett "snäpp"

Målet är då att ta sig tillbaka igen, och det går också ok...(ge mig några dagar bara)



Hade jag inte haft dessa hundar, ständigt vid min sida, ja, då vet i sjutton om jag "överlevt"?

Jo, det hade jag väl...men till vilket liv?

Som en grönsak i en vit sal, eller?

En grönsak som vattnades mellan varven, men helt utan liv.


Ojojoj, vad djup jag blir ibland då?!

Ut med skiten bara, tänker jag....som en fökylning.....haha!


Synd om dom som inte fått uppleva känslan av samhörighet med hund.

Vilkorslöst, oändlig.......dom bara är där.....

Dom två fyrbeningarna och några till, som funnits vid min sida under årens lopp.




Dags att säga godnatt........



....och längta till morgondagen.



Kram

Susanne



Av Susanne - 3 augusti 2014 21:15

  

                                                  

        

Inte ett ord om vädret....inte ett ord om vädret....


Fy sjutton vad det är VAAAARMT!!

  



Samtidigt, så tycker jag man vänjer sig.

Även hundarna?

Dom är nästan på samma sätt som vanligt, jo, men lite varmt tycker dom nog också att det är.

Tur vi har vatten att svalka oss i mellan varven.


Bilder bilder och lite bilder....

Har njutit av den svala sommarnatten, ville INTE gå in......därav lite text och mycket bilder i dag.







"Kom och lek med mig, Ronja!!"



"Nej nej, jag bara skoja"      



Skorpungen....hon kommer förmodligen ALLTID att vara just en liten Skorpunge.

Trots att jag tydligt ser, att skillnaden i storlek på Ronja och henne, inte alls är så stor längre.



Och styrkemässigt, ja, då har Skorpan en bit kvar, innan hon fått Ronjas styrka.



Smarta, uppfinningsrika hundar, det gillar jag.

Hundar som klurar ut saker o ting själva.


Om man inte når smultronen i mitten...dom där största, röda, fina....

Då hoppar man helt enkelt upp i smultronplanteringen......

"Så mycket enklare det gick nu då!", sa Skorpungen   



Mycket Skorpan......


Det här gillar hon!

Att fånga vattnet från vattenslangen!

Hon kan hålla på att jaga vattnet hur länge som helst, skulle man  kunna tro.



Och skööönt är det också!!



"Vadå blööööt??"

"Jag är väl inte blööööt!"



"Vips....så kommer den där rosa, stora maskinen som surra fram.....och straxt är jag torr igen" ;-)







Just det ja....träning i form av drag hann vi också med frampå kvällskvisten.

Hög tid att få till den där förbaskade slalomen nu, gärna till nästa tävlig!

...som är snaaaart!

MYCKET SNART!


Skorpan får hänga med som moraliskt stöd, tänkte jag.....


Nu, hög tid att slumra lite...funderar starkt på om jag ska göra hundarna sällskap utomhus.

Bra mycket skönare där än inne



Det var inte mycket att hurra för inte.....men bilder är ju mitt liv det si....


Kram

Susanne

Av Susanne - 2 augusti 2014 20:15

                                         

Så där ja, nu är ALLA bilder tömda ur kameran....och som vanligt blev det flera

än vad som var nödvändigt.

  

Men vad sjutton.......

Värmen håller i sig, så hundarna får fortfarande lov att bada mellan varven.

Det blir ganska outhärdligt här för dom annars.


Skorpan satte jag på koppel när hon skulle bada,

för hon tyckte det var lite läskigt att se botten i poolen. (tror jag)

Men inte i dag inte!!!

Nej då, hon har blivit riktigt tuff hon också,

och trampade glatt ner för trappan, när Ronja var i och simmade.

Tycker faktiskt hon ser lite lagom kaxig ut, eller hur??

  



Har tränat med Ronja, och försökt få henne att hoppa i vattnet.

Näe, det har hon inte riktigt haft lust med.

Gärna bada och simma och busa i vattnet, men hoppa, det kan du göra själv, har hon sagt till mig.

Men i dag....då jäklar lossnade det helt.....tror det var all träning i går,

och att hon då samtidigt kollade på kompisen Linus, som utan att tveka,

kastar sig hejdlöst ut från bryggan.

(Bilder på det kommer här nedanför)



Mycket simma blir det........



I går eftermiddag/kväll, var vi alltså bjudna till goda vänner.

Det var grillat, hundbus, och massor av trevligt prat.

En härlig kväll, mao!

Här startade vi, förstås.....i vattnet med hundar......

Ronja, Skorpan och Linus......



Här visar Linus hur enkelt det är att kasta sig ut i vattnet.....medan Ronja studerar noggrant!



"Hm....njae, jag vet inte jag.......ska jag....eller ska jag inte....?"



Men se....efter en stunds velande, så hoppade hon!!!

Jaa, hurra, vad duktig du är, Ronja!!!



Det blev en hel del simmande, och hämtande av dummies.



"HALLÅÅÅÅ.....KAN NÅGON HJÄLPA MIG HÄR???"



Och skorpungen, hon simmar lite för sig själv.

Det ser faktiskt ut som om hon verkligen vill ha kläm på det här,

innan hon törs ge sig på att leka som en tok i vattnet, där hon inte bottnar?

Vilket fall som helst, så älskar dom båda vatten!

(Som vanligt är det bara mina egna fantasier)   



Så var det då den här lilla gossen!!!

LUDDE!!!

En 14 veckor ung/gammal bernervalp......hur söt får man vara?

"Men släpp ner mig i vattnet nån' gång då....jag vill simma simma simma!!!"



"Släpp nu då!"

"Jag kan själv!"



Jamen kolla här....han simmade som om han aldrig gjort annat!

(Och apporterade, hehe)



"Kan du ta tag i baken, Matte.....jag kommer ju inte upp här!"



Linus älskar också vatten, och att hämta allt man kastar ut.

Ronja och han tävlade varje gång något slängdes.

Och även om Linus kom först, så sa nog Ronja till honom.....

"Ge sjutton i den där du, annars.....!!!"   


Och Linus är en snäll kille....så han gav den till Ronja...  



"Ska ni inte bada mera??"



"Linus....du då, ska du inte komma i en liten stund till?"

     

Till slut tyckte vi att det räckte med sim, och återvände till grillen.


"Nähäedå....jag rör icke, bara kollar grillen åt er, så ingen olydig hund tar maten!!"

"Jag skulle väl aaaaldrig....!"

Skorpan har vakten!

     


Linus   



Och Linus bästa lilla vän, Ludde.

Vad ska man säga...en bernervalp är en bernervalp, i min värld finns inget sötare.....


Vi tackar för en riktigt härlig sommarkväll, med allt som hör till.

  


Inte så konstigt att även Skorpan blivit god vän med hundfönen....pälsarna blåses både nu och då.

Allt för att eliminera risken att få fukteksem.

Dessutom är det skönt att få in torra hundar fram på kvällskvisten....


"Kom igen nu...jag är först den här gången!"



Kram

Susanne

Av Susanne - 2 augusti 2014 12:31



  Jaa, jag menar konstig känsla att inte blogga?

Har såå mycket bilder från gårdagen, som tillbringades med goda vänner.

Men, bilderna ska tömmas ur kameran........och det kändes somm det fick vänta till i dag.

(hade varit lite väl stolligt att göra det i natt)            


Här kommer i alla fall lite smakprov på vad som hände i går!


BAD!



BAD.....



....och mera BAD!



Att vi sedan träffade våra vänner, och badandet fortsatte, det var riktigt skönt.

Linus och Skorpan ute och simmar tillsammans.



Och sist...och faktiskt minst....

"Här kommer lilla Ludde hå hå, jaja...."

"Bärandes på sin kudde.....hå hå, jaja....!"


Många, många bilder finns av dessa fyrbenta godingar.....dom läggs in i kväll   


Ha en skön lördag

Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards