quilaoronja

Direktlänk till inlägg 6 augusti 2014

Kulturella......

Av Susanne - 6 augusti 2014 19:11

                                   

Först...senaste nytt på majs-fronten!

Skorpan har nog tömt ut det mesta av all majs...jamen jösses, vad hon käkat!!!

Även många små delar av själva stocken...så då vet jag att hon tuggade, och inte svalde allt helt.


Minns att Ronja åt ALLT hon också, och även Quila.

Quila ja, hon jagade råttor och möss, och svalde dom hela....smög,

och hoppade på dom precis som en katt.

När vi var på fjällvandring, då åt hon lemlar, med hull o hår!

Vidrigt!

Men hon klarade det utan att bli dålig av det.  


Tack för all peppning i ämnet MAJS!

Det gör stor skillnad, faktiskt.


Nu till dagen, som tillbringats i vår stads gamla industrilandskap.

Vi gick o gick, i nästan två timmar.

Visserligen satt vi lite här o där, tittade på folk, åt glass, pratade med bernertokiga människor.....


Här startade vi vår vandring....mitt emot det gamla fängelset.



Det finns så många "broar" över strömmen, där vattnet riktigt dånar, på sin framfart.

Och som vanligt, går jag där och fantiserar om hur det var just där förr i tiden.

När det verkligen var ett indutrilandskap, med mängder av arbetande människor.




Inte bara väldigt intressant, utan också vackert.




Med viss risk att låta lite skrytsam, vilket inte alls är min mening, jag är bara lite stolt.

Men det  kan man få vara, när så många människor stannar för en pratstund,

en hälsning på vovvarna, och så fina ord om Ronja o Skorpan.

Ja, jag blir så glad att dom är lugna, inte drar i kopplen, hälsar "artigt", är försiktiga med barn.....

Härlig känsla, för jag har verkligen "jobbat" för att få dom hit.




Hundar och människor, om vartannat, på trånga smala broar,

där vattnet forsar fram med ett öronbedövande dååån!


"Bara vi är tillsammans, eller hur, matte!!"



Satte oss en stund, mitt i värsta "farleden", på Skvallertorget.

Lite roligt att bara vara, titta på folk, nyttigt för hundarna, att kunna koppla av i stadens tempo.




Och tänka sig....just när vi satt där, så stannar en bil (på lite fel ställe) och ut kliver Linnea!!!

Linnea, som jobbade på Doggsens Hundpensionat, när Ronja o Skorpan var där,

och som även var o hälsade på oss med sin hund, Kaitaq.


Glada vovvar....men ändå höll dom sig i skinnet, och flamsade inte till det,

så som dom kan göra när dom känner någon.



En hel del hopp upp på murar och diverse andra föremål blev det.

I bakgrunden, vår stads kända Strykjärn.




Ni var såå duktiga, mina små     




Och varmt blev det också.....

Allt vatten runt omkring oss, känns väl inte så ok att dricka.




HÄR...ungefär exakt här, mitt i mitten på det stora stora torget,

där mängder av människor passerar, hela tiden,

här blev Skorpan helt enkelt tvungen att uträtta sina behov!!!

Nej då, mig gör det ingenting alls.....nöden har ingen lag liksom.

Innehållet var ju som ni vet...just det...MAJS!





Värmekyrkan, heter denna byggnad.



"VAD SA DU???"

"MAN HÖÖÖR INGETING HÄR.....!!"




Sista "sittningen", den blev hos Moa Martinsson.

Här står hon, helt full av fågelskit....SYND!




I går, då sprang och simmade och lekte hundarna under flera flera timmar i sträck...

jo, lite trötta var dom allt i går kväll.

I dag, då traskade vi i city ett par timmar...

och hundarna ligger helt utslagna.

Tänk vad olika det tar på deras krafter.

Mycket tröttare av psykisk ansträning, än fysisk.


Kramar

Susanne

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards