quilaoronja

Alla inlägg under november 2015

Av Susanne - 30 november 2015 21:17


Tur ingen såg mig!!

Men jag skrattade så gott efteråt, så jag bara måste skriva ner det,

allt i hop, rakt av bara!


Skulle kunna skylla allt på blåsten, men näe,

det var bara min egen klantighet, ingenting annat.



Rena hundar på promenad, och så klart hittar dom till den lerigaste åkern!

  


"Kul!"

"Nu kan vi äta opp varandra, eller hur Ronja!"



Lerinpackningen pågår under lång tid,

tassar som åter fylls med lera.



Åh, så skönt det är....

Ja ja, tänkte jag, huvudsaken att dom inte badar i dag....

Leran torkar och den går att borsta bort bara, eller blåsa.

Vi gick bredvid en bäck, som för dagen var extra vattenfylld, 

men å nej, jag skulle minsann hålla full koll,

så ingen badtokig hund försökte smita ner i det leriga vattnet för ett dopp.

Jajamensann!

  

   


        Lite måste dom ju få skita ner sig, går liksom inte undvika i det här vädret.      



Vi körde lite uppletande, vilket alltid är lika populärt.

                   


Såå duktiga, dom förstod tydligen att bada blev det inte tal om i dag.

  



Så lekte vi med repbollarna.

Tränar på att en sitter stilla, medan den andra hämtar boll när jag säger deras namn.

Funkar bättre än väntat.


Men.....det var då det hände....

Tog båda repbollarna, skulle kasta båda samtidigt, tänkte.

Joorå, det gjorde jag ju också.....

Den ena bollen såg jag, den for i väg över gräset....men var sjutton tog den andra bollen vägen????

När landar den nu då?

Ser Ronja springa efter den synliga bollen, medan Skorpan sätter kurs åt helt fel håll??

Men???



Då som först ser jag hur den andra bollen landar....på ANDRA SIDAN DEN DÄR,

till bredden fyllda, BÄCKEN!!!

Och vad gör den duktiga apportören då??

Joo, så klart, hämtar bollen!


"Tjohooo, jag tar den!!"

 

(Hur sjutton lyckades jag med det där då?)



Jaha ja   

Ronja var snabbt på plats för att se så Skorpan kom opp ordentligt ur vattnet.

Så omtänksamt, va?

Puttade på där bak.....och snodde även åt sig bollen, så klart.



"Men varför kastade du bollen på andra sidan då, matte?"

"Om du nu inte ville att vi skulle bada, menar jag?"

  


Så då blev det bad även denna dag, och det var ju ingen annans fel än mitt!

Jag skrattade så, för man måste ju se det komiska i det hela.

Att kasta två bollar samtidigt, mot samma håll, och så delar dom på sig,

och hamnar inte alls där det var tänkt.

Det kan man väl kalla en bedrift iofs.


Har ni tänkt på en sak?

När man står där och skrattar så man nästan k...ja ni fattar,

då är det som att hundarna blir ännu mera uppspelta, och liksom deltar i skrattstunden.

Hoppar o skuttar, anfaller sin knasiga matte som nästan ramlar omkull av skratt.



Kul hade vi!

Kanske kan skylla på mitt febriga, helt täppta huvud,

för förkylningen har inte gett med sig alls ännu.

  


Och så måste jag bara visa....

Den här bilden ska jag leva med en tid......tills jag själv sätter ner min fot där,

vilket kommer ske inom en ganska snar framtid.

Ser helt ok ut i mina ögon.

Längtar efter denna underbara resa!



Och nej, ni två kan tyvärr inte följa med,

utan får vistas på bästa stället för hundar...Doggsen!



Kram kram

Susanne

Av Susanne - 29 november 2015 20:20



Redan första avdent, regnet vräker ner utanför fönstret nu i kväll,

inget som tyder på att julen kommer närmare alls.

          


Vi hade tur dom timmarna vi vistades utomhus i dag, tack o lov.

T o m solen visade sig mellan varven *gillar*

Men men, visst stänker leran högt upp i luften när farten är hög över åkrarna.     


   

WROOOOM!



Härligt att sträcka ut och springa fort, det tycker dom säkert,

men frågar ni mig så är det allt lite läskigt när stoppet efter springet sker nära nära mina fötter.

Ställer mig frågan varje gång:

"Ska dom hinna stanna, eller kommer mina knäskålar slås runt till andra sidan av mina ben??"


Det klarade sig även i dag!



Inget regn, som sagt....ganska rena hundar....för en stund....



.......det skulle ändra sig.....



Vet inte om det är något visst med att springa i lera?

Helst väldigt mjuk o geggig lera, så där så man sjunker ner riktigt ordentligt,

och trampdynorna liksom spretar åt alla håll, ni vet!



Hahaha, Skorpan ser o lär allt som Ronja gör.

Det här med att sitta lite högt opp, och dessutom sträcka fram den där helt galet gulliga tassen,

det är något hon snappat opp helt själv från Ronja (som alltid gör så)


Nere till vänster i bild sitter "läromästaren" och granskar sin elev.

"Så där ja, Skorpungen, precis så ska du göra....garanterar att du får något gott då!"

 


Alla brunnar är också bra att träna på!

"Man ska sträcka på ryggen OCH benet.....ser bättre ut då", tycker Ronja   


      

"Det är såå mycket man ska lära sig, såå mycket att hålla reda på,

ibland snurrar det runt i huvudet...."

"Hur var det nu hon sa jag skulle göra?"

 

När det känns så, då är det skönt.....



...med en varm kram av någon man tycker om.

Husse t.ex

  


Himlens färg såg lite oroväckande ut...."svart", men vi klarade hela promenaden,

utan att bli det minsta blöta.

Ronja o Skorpan höll sig dock inte varken torra eller rena, precis som vanligt....



Då hamnar man i karet för avspolning!!




"Äsch, jag visste det var något jag glömt!"

 

 

 

"Skitar man ner sig som en gris, då hamnar man ju här!"



   Men....jag gör det så gärna!

Tar hand om deras smutsiga pälsar, blåser dom torra, kammar o borstar,

mycket pga av egoistiska själ!

Har mer än gärna dessa töser hos oss i soffan.

   

    



Och så den envisa förkylningen då....(Tack till er som skrivit till mig!!!    )

Jag vägrar bädda ner mig!

Tror på frisk luft, även om det i dag gick i ganska sakta lunk. 

Snart vänder det   


Kram

Susanne

Av Susanne - 27 november 2015 22:45


         "Nu är det så att matte är sjuk......men vi tog med henne ut i alla fall,

för det gillar hon.....att vara ute, tillsammans med oss" 


"Ser jag något må marken, som en plastbit från en höbal t.ex,

då bara MÅSTE jag slita den i stycken!"

 


"Och här....här busar vi i leran!"

"Det gillar nog matte också....kanske?!"

(Prickarna i bilden är LERA!)



Så lägligt då....vatten!

Äh, skit samma......dom får bada då, tänkte jag.



  Simtur, kort sådan....  

Det kan väl egentligen inte va så där skönt som dom låtsas tycka?!   



Solen tittade fram, så jag satt mig en stund i gräset.

Jäklar vad man blir trött av förkylning.....

Sista dagarna i november, och vi njuter i solen, hundarna o jag???!

Galet!



"Ska ru' öppna ryggan nån' gång, eller??"



Leken fortsatte, och jag lunkade sakta framåt.......



Om man nu inte tycker att man fått tillräckligt med lera överallt,

då är det bara att rulla sig lite till...Mm....vad härligt!

Det var så klart inte enbart lera vid den sista "rullningen"   



"Jaaa, jag tyckte det var rätt gott, faktiskt!"

"SKITHUND!"



OM jag inte haft dessa två i mitt liv, då hade jag nog aldrig gett mig ut i dag,

och jag är övertygad om att jag inte blivit bättre av att ligga inne...


Skitiga, men rätt glada o nöjda, tror jag.

Roade sig som vanligt, med diverse lekar dom kommer på.

Då var det där sista bara.....Näe, jag orkade inte!!

Det fick bli borste, kam och BLÅS!!

Ett kungarike för en blås! Skulle aldrig klara mig utan den.



Kram

Susanne


Av Susanne - 26 november 2015 21:16


Den ena stunden var himlen kolsvart,

för att i nästa stund visa upp den där fina blå färgen.

Iofs varade det inte så väldigt länge, så man fick vara snabb som sjutton med kameran.

För molniga bilder är inte på långa vägar så roliga som soliga.

                           


Numera funderar jag mer o mer över allt som händer i världen.

Människor man träffar tänker samma sak, vad är det som händer....hur ska det bli egentligen.

Tycker det är skrämmande på alla sätt, man står helt maktlös.



Det känns om möjligt ännu mera viktigt att ta vara på dagarna,

vara rädd om dom, passa på att njuta av livet.

Går nog inte en dag utan att jag också känner glädje,

över att ha Ronja o Skorpan vid min sida.

I vått o torrt, regn o sol.



"Hallå, matte...jag får väl följa med, va?"



Efter promenad var jag tvungen att ta mig till en annan stad i närheten.

Saker man i bland måste göra, oavsett man har lust eller inte.



Jag tycker det är skoj att vandra på nya ställen ibland, så blev det även i dag.

Oftast hittar jag dom där "nya platserna" när jag bara "råkat" åka förbi någon gång.

Och jaadå!!!

Visst fanns det vatten......så jaaadå, visst badade Ronja.

Skorpan lyckades jag stoppa!!






Det skojiga var att jag hittade morgondagens "mission".

En liten väg som bar rakt in i skogen.

Undrar var vi kommer hamna då??

Och undrar om det finns pluppar på några träd?

Förmodligen inte.... 



Med lite tur så ägnar sig hundarna mera åt att hålla koll på var vi är, 

lotsa mig rätt på okända stigar, 

än att bara leka och ha dragkamp....kanske alltså.



Spännande kan det i varje fall bli.

Jag skulle nog aldrig ge mig ut på "äventyr" utan hundar, skulle ni?

Återigen är det dom som gör vardagen till vad den trots allt är.



Förkylning med stort F har infunnit sig   

Gillas INTE!!

Det värsta är att rösten liksom försvinner, uj uj   

Tyst o lugnt kanske man kan tycka, hehe.


Nu kurera mig mera......typ sova.


Kramar till er alla

Susanne


Av Susanne - 24 november 2015 20:46

                     

Gårdagens inlägg var jobbigt, men efter att ha läst alla fina kommentarer, sms, meddelanden,

då kan man bara inse vikten av att radera vissa energitagande individer ur mitt liv, helt enkelt.

Det kan inte fortsätta så här.

Jobbar på det, stenhårt!!

Nog om det nu, jag föredrar ju att ta vara på varje dag, njuta av livet på mitt sätt.


I dag gjorde jag det igen!

Njöt av livet alltså, tillsammans med dom fina följeslagarna jag har.


Galningarna, som minst en gång varje dag bara måste löpa som tokar!

Jaga jaga runt runt!!

  


Som i en rallybana......knappt man törs titta.....men dom älskar't!


"MANIACS"

 


Rätt som det är får jag se Skorpan på en plats där hon inte borde vara!!!

Högt upp, på en sommarstugetomt....

"Hej hej, här är jag....!"   Nej för tusan Skorpan, kom ner nu!!  BUSE!!

  


Så kom vi då fram till ett litet soldattorp.

Åh, vad jag tycker om dessa små, låga hus, som har så mycket historia i väggarna.


    

Vårt sällskap i dag var grabbarna Kicken och Chicco + deras matte, så klart.

Även gossarna är vana att posera på divers olika ställen.

Kicken, golden, han är liiite försiktig när det gäller att sitta nära Ronja.

Han har fått tillsägelse några gånger av "tanten", när han varit allt för "PÅ", enligt henne.

Därför nöjde han sig med att sitta lite för sig själv i stället, inte på trappan.



Chicco, ja han är inte orolig av sig inte.

Han är en herre med pondus minsann....

"Ok brudar, ni kan ju sitta på var sin sida om mig här....det blir toppen, tycker jag"   


Han sträcker på sig, rak i ryggen, tror inte han blinkar ens.....



Det ångade verkligen om hundarna i dag, eller var det kanske om mig??

Immigt blev det i alla fall på bilderna.

Ja träng ihop er bara, flickor....men jag menar kanske inte att du ska sitta PÅ Skorpans rygg, Ronja!?!



Rappa på lite, Ronja!!



"Ja ja, jag kommer ju"



Från minus 5 till plus 5 på mindre än en timma....det innebär åter igen skitiga hundar.

Jätteskitiga.

Men dom blev ändå inbjudna till vännerna på fika.

Så skönt det är ändå, att man kan ta dom med sig in till hundfolk, 

utan att dom välter ner allt med sina viftande svansar,

och i stället lägger sig tillsammans alla fyra, bredvid oss i köket.


Sa jag att jag tycker om hundar?

HAHAHAHAHAHAHA!!!

  


Omgjord bild, (men jag tycker om den ändå)



I morgon är det åter dags för lite vårdhundsarbete igen.

Till glädje för oss alla, min mamma, "tanterna", hundarna och jag själv.


Kram

Susanne

Av Susanne - 23 november 2015 19:03


   Jag ställer mig åter igen frågan....

Vad är det som retar opp människor så hemskt mycket?

Jag kan inte förstå, men skulle hemskt gärna vilja veta.

Om jag nu fotar mycket, ja, då är det väl min ensak?

Om jag nu nästan enbart fotar våra hundar, jaa, då är det väl också min ensak?

Jag gör det enbart för att jag tycker det är så vansinnigt roligt, ingenting annat.

Om ingen i hela världen vill se det, då finns bara en lösning!!

TITTA INTE!!!

    

  

Jag kan väl ändå inte sluta med något jag tycker om,

för att andra inte mår bra av det?

(I alla fall inte det här)

Och med andra menar jag i detta fall människor jag inte ens känner,

människor som kanske tror dom känner mig.

Jag har bara ett tips på dessa människors avsky, sluta titta.


Så här är då dagens blogg, och dagens skörd av hundbilder.

(Jag erkänner, jag tappar ibland lusten till allt, när jag ideligen får elaka påhopp.

Lusten till fotandet, lusten till all hundträning, lusten till att skriva)



Tog bilen och hittade solen!


    

Pigga och glada hundar, det gör även mig pigg o glad.

(Och lusten att fota ger sig tillkänna direkt)


       

Att ha en hund är på många sätt bra, men när jag ser deras lekar,

inser jag att just det här, det skulle jag ju aldrig kunna erbjuda en hund.

Att hoppa omkring som en galning, det är liksom uteslutet, även om jag varit helt frisk.



Men jag älskar att titta på Ronja och Skorpans härliga lekar.



"Vi kan faktiskt sitta stilla också....ibland!"



I väntan på att få köra lite uppletande....  

         


Jobbigt med väntan.....men matten blev glad åt solen som lyste så fint på Ronja   



Sökandet över, och leken tog vid igen.

Om man har två bollar på ett rep, så är det ändå en och samma boll som man kivas om.

     "Det är ju det som är roligt, fattar du väl, matte!"

 


Till slut hittade Skorpan den andra bollen, sprang förbi Ronja, nära nära, som att hon ropade....

"Ha ha, du kan inte ta den, ha ha ♫♫♪♪♪!"



För att i nästa stund starta jakten.....Ja jäklar vad det går undan.....

   


Skorpan flyger fram.....



.....med en lika flygande Ronja bakom.

   


Så stannar allt av.....

(OBS. Det är två hundar i bild, Skorpan = framdel, Ronja = bakdel)



Så kommer Ronja smygandes med repet......enbart repet!!



För smarta som dom är, och delar på allt,

så har Skorpan tagit bollen, och Ronja lyckats få bort bara repet.

Inte gjort för dragkamp kanske   



Ett tu tre, så var dagen helt plötsligt slut.

Det går fort nu, den korta tid som vi har lite ljus ute, så det gäller att ta vara på det.



Måste bara förtydliga igen....

Den här bloggen har jag för att skriva, och lägga till bilder på.

Jag gör det för att jag tycker det är roligt, det har blivit ett stort intresse.

Jag väljer att INTE berätta om mig själv, om hur jag mår för dagen,

det ligger inte för mig på något sätt, och det är inget som någon blir gladare av.

Framför allt inte jag.

Det innebär dock INTE att allt är som det verkar här, mitt liv är inte en dans på rosor, 

alla har vi våra små eller stora bekymmer.

Att reta sig på någon man inte känner, det tycker jag är rätt orättvist, och verkligen omoget.

(och jag lovar, det gör mig så ledsen)


Kram

Susanne

Av Susanne - 21 november 2015 21:47


Dagar som i dag, när det är så där krispigt under fötterna,

fruset i backen (vilket betyder rena hundar) och en sol som tittar fram,

då är det bara att njuta.

            Tror även hundarna älskar det här kalla vädret.        



      Liiite snö skulle inte göra mig något!


    

Kan inte låta bli att stå där och le åt dom här två......



Ibland skulle man kunna tro det är på allvar

(om man nu inte kände till deras sätt mot varandra)



...framför allt när man ser deras minspel......  


    

Glad Skorpa!



"Va?"

"Näe, vi bara leker juuu!!"

 

    

Som vanligt blev det alldeles för många bilder tagna, nu när vädret var så gynsamt.

Men så klart åker många många i papperskorgen.


      

För länge sedan träffade vi på kossor i skogen där vi bor.

Jag tog kontakt med ägaren, som hämtade dom.....men snart var dom tillbaka igen.

Så här har vi haft det sedan länge, och ägaren bemödar sig inte ens med att hämta dom längre.

Och det är knappt man tror det är sant,

men kossorna går fortfarande omkring i "vår" skog.

   


Vi är många som sett dessa kossor och som tagit kontakt med ägaren,

men nu har nog alla gett upp.

Ingenting görs åt saken, varken från ägare eller myndigheter.

Man står maktlös!

Undrar hur länge dom kan klara sig?

Blir det mycket snö är det nog svårt för dom.


En vanlig syn här, lösa kossor i skogen!



Kan det vara så att dom numera blivit så förvildade, att det inte går att ta hem dom?

Ja jag tycker ju inte att det är ok, så klart, och har ingen lösning på problemet.

Frustrerande

  




Skorpan studerar fåglar som flyttar....Alltid lika fascinerande, tycker hon.



"Kan du flytta på dig, husse...jag ska hoppa ner från den här höga stenen nu!!"



Nu försöker vi se till att Ronja inte hoppar ner från allt för höga höjder,

och jag lovar, det brukar vara alldeles för högt!



"Tjohooo....ingen fara...vad är ni så rädda för?"



Lilla söta   ....du är så fin.....



Ett tu tre, så vänder solen nedåt igen.

Man får raska på om man ska vara promenad några timmar.


"En sak är säker, den här årstiden är den skönaste för oss!"

Det riktigt ångar om dom, efter alla "tok-spring"...



Fått mycket gjort hemma, gillar dom här fixardagarna.

Ris av olika slag är plockat och nersatt blomlådorna,

och t o m dom små ljusslingorna har kommit på plats!?!?

Redan? Helt galet, om ni frågar mig, jag som brukar vara ute i sista stund annars.

Känns bra....allt klart att tändas när den dagen kommer.

  


Kram

Susanne

Av Susanne - 20 november 2015 21:47


Jag tror jag gjorde slag i saken just i rättan tid!

Det här med att så många får sina konton av olika slag kapade/hackade,

det är rent av för jä...t, inte ok någonstans.

Det innebär så mycket jobb för den som drabbas,

och tyvärr kan man inte heller vara garanterad att klara sig undan,

hur försiktig man än är.

Sist jag drabbades var det så mycket värre än denna gång.

Banken ringde, någon försökte länsa mitt konto, mailen försvann, och mycket mycket mera.

Nu ser jag att det är en stor skillnad, inget konstigt alls (just nu) på det nya fb-kontot.

Visst är det lite jobb, men det kommer bli toppen.

Jag blir verkligen glad av att ha kontakt med så många trevliga människor i cybervärlden.

Dom gör skillnad helt enkelt, i min vardag.

Konversationerna blir ibland helt galna, men väldigt roliga! Att skratta tillsammans är så viktigt för mig.

Jag kommer också vara ytterst försiktig med fb-vänner, aldrig någon kontakt alls,

inga gemensamma intressen,

då finns ingen anledning att lägga till ett namn i listan.

Så vill jag använda fb i alla fall, och det har ju inget med något annat att göra.

Nu ska jag bara tömma några saker på den gamla sidan, sedan stängs den för alltid.....känns bra,

har varit så mycket trassel.


 


Som sagt!

Känner mig så glad!


 En av många bilder från dagens långpromenad i hamnen.

(med solsken!!!)

  

      

Bilen på service, och under tiden vandrade vi.....


     

Att solen lyste och himlen var blå, det gjorde inte dagen sämre precis.

  




"Det hade varit väldans kul att få hoppa i vattnet.......men är ordet stanna sagt,

så är det stanna som gäller"

"Bäst att STANNA med andra ord!"

  


Vi traskade bland löven.....



Fotade bland löven....     



Låg i den lååånga promenaden.....



Poserade....som vi är så himla bra på   



Jo, visst är jag lite knas kanske, men glädje är också en dag som i dag, 

när allt liksom stämmer!



Man känner det som att inget kan gå fel just nu.

Mina tossiga flickor, som mer än gärna spelar upp varandra när vi möter andra vovvar på promenad.

(Vilket inte är ok.)

Dom vill så gärna hälsa på alla, men det vill självfallet inte jag.

Vi har pratat mycket om det här, dom och jag,

och när man som i dag ser att dom visst förstår, då blir jag också glad.


"Där kommer en kompis till, matte!!"

"Kan vi säga hej bara?"

 


"Nähe.....inte det inte....."

  


Lite historia fick vi in i promenaden också.

Johannisborgs slott!

Det enda som finns kvar av det tänkta slottet är detta port-torn.

Slottet blev aldrig helt färdigbyggt, pga många olika anledningar,

men jag gillar tornet och dess historia ändå. 

    


Sa jag att jag gillar dom här två tjejerna också?

Som alltid är vid min sida, i vått o torrt.....

Skorpan och Ronja, björnarna.

             


Bilen fixad, däck fixade, och allt avslutades som sig bör,

med "go´fika" och stadsbesök tillsammans med en kär vän.


Kram till er

Susanne

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Skapa flashcards