quilaoronja

Direktlänk till inlägg 19 februari 2016

Har så svårt......

Av Susanne - 19 februari 2016 17:26

 

Att undvika bilder på Ronja o Skorpan, i en blogg om just Ronja o Skorpan,

det går ju inte an!

😊

Så här är då Skorpan!

❤️


Och Ronja 😍 




Efter en skön dag på stranden, som ligger rakt över gatan,

tog vi oss till ett Buddha-tempel.

Det lär vara ett av dom äldsta som finns,men man vet nog inte helt säkrt.


 Det är många procedurer som ska göras, men dom är givetvis valfria för oss turister.

Man lägger ner vackra blommor, rökelser ska tändas, liksom ljus...


 

Enligt sägnen ska man sedan fästa bladguld på Buddha som ligger utsträckt på golvet,

just denna är över elva meter lång, och nästan fyra meter hög

Gärna på en plats där någon nära har ont, så ska smärtan botas.



Här skulle vi räkna ut vilken veckodag vi var födda, för att sedan fästa bladguld på "din egen" 

Buddha.

Jag har verkligen försökt läsa mig till en del av all den information som finns, men det är massor,

så jag släpper det helt enkelt.


 


Det fanns buddhafigurer överallt I olika utföranden.

Den ena mera smyckad än den andra.


   


På något sätt är det ändå rätt spännande att höra alla berättelser som finns om denna man




Här är templet, som byggdes 1570.

Har alltså många år på nacken.

Svindlande tanke.


Buddhismen har ju inte funnits så länge i Europa,

och jag måste väl säga att jag inte har haft någon som helst kunskap i ämnet,

men nu har jag fått liiiite, med betoning på lite,mera vetskap.


i templet bodde munkarna, som är dom högst uppsatta i samhället.

Joo, visst var det intressant, och mycket roligt att få ha varit med om detta.


   


Kontraster!!

Från tempel till Conversebutik 😄

Billig billigt, näst intill gratis, och inte vet jag om det var äkta vara eller inte, 

men jag skulle ju inte handla något, så det spelade mindre roll.




 



Dagens sista stopp.....en stor nattmarknad!
Här fanns allt att köpa.....då menar jag ALLT.

Mat, kläder.....

Men så fick jag syn på detta!!!!!!!

Det gjorde ont i hela mig.

Tre små små valpar, i en liten bur som var uppställd på en plastlåda.

Dom gick direkt på gallret, och hade vatten i en flaska som man brukar ha till marsvin, ni vet.

Det satt en liten tjej bredvid som ville sälja dom, och jag var bara tvungen att fråga om priset.

1500 kronor!

Äkta chihuahua......hm....🤔

Dom såg så rädda och vilsna ut....tyckte så hemskt synd om dom,

kan bara inte förstå

😢


Det finns så otroligt många vildhundar här,

men man får under inga som helst omständigheter döda en hund.

Inte ens när dom blir överkörda får man hjälpa dom vidare,

även om dom är svårt skadade.

Det finns många volontärer som arbetar med dessa stackars hundar,

men det kan inte vara lätt.




På det område där vi bor finns ganska många vildhundar, 

och ni kan ju tänka er hur det låter om nätterna, när någon tik löper.

Dessutom alla slagsmål som uppstår när alla ska vakta sina revir.


Skrämmande, det är bara förnamnet.


Förutom det, så har vi det bara bra.

Maten, boendet, temperaturen, priserna, människorna.

Alla går ständigt omkring med ett leende på läpparna, vilket gör att alla blir glada.



Många har full "skyddsmundering" på sig utomhus,

som den här killen, som håller rent o snyggt på stränderna.

Ser hemskt varmt ut, men det ska tydligen skydda mot värme OCH alla luftföroreningar.

Tyckte bilden blev lite häftig.......32 grader och gummistövlar....


   


Det är första gången vi är i Thailand, och jag kallar det "lyx" att ha egna "guider" med.

Så förspänt att få åka tillsammans med vänner som varit här massor av ggr,

och verkligen kan "stället".

Det känns tryggt, och jättekul, så klart.


Vi har några äventyr inbokade, som vi verkligen ser fram mot.

Allt detta har vi dock sparat till sista veckan......ser fram mot det.



/Susanne

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards