quilaoronja

Direktlänk till inlägg 5 januari 2016

Moa i trappan!

Av Susanne - 5 januari 2016 22:02


Vi strövade omkring i denna historiska plats,

som en gång i tiden var ett stort rekreationsområde i Norrköping.

 

      


Har varit här flera gånger som barn, tillsammans med mina farföräldrar,

minns inte så mycket, och intresset vid den tiden var nog lika med noll o inget.

Men i dag är det annorlunda, jag går verkligen i gång av platser som den här.

Vill veta ALLT, och mycket mera.

 "Historiker", det har jag visst blivit minsann, jättekul!

 

I bakgrunden, Norrköpings Hamn.

 

 

Svårt att se det framför mig, hur det en gång på 1800-talet var fullt "hålligång" här.

Det fanns gott om restauranger och små caféer.

Måste varit ett underbart fint ställe, som tyvärr i dag är mest förfallet.


 

Nu när löven ligger på marken är utsikten fantastisk mellan grenarna.

 


Moas trappa!

Ett spår av vad "Sylten" en gång varit är "Moas trappa".

Moa Martinsson arbetade som servitris vid en servering på Syltenberget utställningsåret 1906,

och fick då springa upp och ned för denna långa trappa, 80 trappsteg för att vara exakt.

Det här har hon senare skrivit om i sin romane, Kungens rosor.

          Just i den trappan gick vi i dag, samt såg många många flera efterlämningar från förr.


 

Kom att tänka på 

"Stairway to heaven"

 

 

Högsta punkten.

Här fanns en gång i tiden ett utkikstorn, men det är sedan länge rivet.

 

      

Gamla husgrunder, spännande minnesmärken, små, men så betydande.

Så synd att man på 50-60-talet rev o rev allt.

Allt gammalt skulle bort och ersättas av nytt.

 

 

Det bor fortfarande några få människor i detta område.

Gissar att det är äldre människor vars hus funnits i generationer.

Fick en snabb tanke att jag kanske kanske skulle våga knacka på ett hus,

och helt enkelt berätta om min nyfikenhet av historian kring området Sylten.

Undrar hur det skulle mottas?

Har gjort det på några ställen tidigare, på några gamla gårdar jag "hiottat".

Jag har alltid blivit mycket väl mottagen, och människorna har mer än gärna berättat sin historia.

Man kan ju bara få ett nej.....

 

 

Fastnade som sagt i letandet av mera information om denna plats.

Under allt det här, under berget som allt ligger på,

där finns flera underjordiska skyddsrum.

Men där gick gränsen!!!   

Inte skulle jag våga sticka in nosen här inte.

   

 

Näe, vi håller oss ute i dagsljus, tror jag.

Med oss på vår historiska promenad var sonen.

Det är också han som tagit denna fina fina bild , 

och några till i dagens blogg

  


En härlig dag med spännande inneåll.


Kram

Susanne


#moamartinsson

#syltenberget

#sylten

#gillahistoria

#moastrappa

 
 
Eva H

Eva H

6 januari 2016 10:04

Nu är du så god o går tillbaka o knackar på!!!
Jag blir ju jättenyfiken ju!
Attans att jag bor så långt bort, jag tror att du o jag skulle kunna "förlora" oss i lååååååånga promenader/exkursioner i dina trakter :D

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Erika

Erika

6 januari 2016 10:25

Gud vilka härliga bilder! :D

http://erikapettersson.webblogg.se

 
Susanne

Susanne

6 januari 2016 14:06

Ja, det vore väl dumt att INTE ta chansen att få lite info, Eva. Dom kan ju bara säga nej 😉
Det hade varit kul att få sällskap av en likasinnad, så kul att dela intresset med någon.
Jösses vad vi skulle utforska 😄
Kram 💗

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Susanne

Susanne

6 januari 2016 14:07

Tusen tack, Erika 😀
/Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Sofia

Sofia

6 januari 2016 20:14

Vacker plats. Söta flickor i trappan :-)

http://www.echosierra.se

 
Semlans flock

Semlans flock

6 januari 2016 21:46

Man glömmer nog ganska lätt bort att det finns så mycket historia omkring oss om vi bara tar oss tid att kolla noga. Man behöver inte gå/åka långt för att få uppleva lite :) Hoppas allt är bra med dig och dina flickor!

/Karolina

http://www.freakyfantazy.blogspot.com

 
Susanne

Susanne

6 januari 2016 22:50

Men HEJ Karolina!!! Vad kul att höra från dig 😀
Du har så rätt så rätt, det finns många "pärlor" på nära håll. Har ni varit där? På Sylten?
Tack, det är ok, och ni, är det bra med er alla?
Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards