quilaoronja

Direktlänk till inlägg 17 december 2015

Hur är hon egentligen?

Av Susanne - 17 december 2015 22:45


Så himla intressant det var!!

Att träffa en riktigt duktig "hundmänniska",

som ser din hunds olika för och nackdelar, det är så givande.

Lärorikt/roligt! 

Man kan inte säga att en hund är en hund, för dom är alla individer, 

och har olika behov och förutsättningar (tror jag i alla fall)



Skorpan handlade det om i dag!

Hon är väldigt tydlig med hur hon mår, sinnesstämning osv.

För att titta lite närmare på hennes mentala sida,

och med det menar jag inte att något känns fel, nej nej, tvärt om!



Energi och vilja, 

det kommer man långt på!



Jag fick se Skorpans reaktion i olika situationer,

bl.a "dumpen", som används vid MH beskrivningar.

"Hej hej, sa Skorpan, kul att träffas!!"  (så viftade hon glatt på svansen)



Det jag undrat över, det fick jag svar på.

Ronja fick vänta i bilen, för jag har gjort något liknande med henne när hon var ung.

Skynda långsamt, ett bra ledord!

Vi tog sedan en blöt, skitig, regnig promenad, i skogen där vi bafann oss i dag.


     

Båda flickorna hade bråttom tillbaka till bilen,

och jag tror dom hade bråttom hem till husse, för att se så allt var ok med honom.


Och joo då, det är ok, trots att vi fick ett tfn samtal från läkaren i morse, 

som berättade att dom "hittat" mera tråkigheter,

efter att dom granskat rtg-bilder och prover mera ingående.

Känns bra att allt går så snabbt, med alla undersökningar som ska göras nu.



Precis när detta inlägg skulle publiceras slogs strömmen av!!

Trevade mig fram i mörkret, för det var verkligen helt kolsvart, för att hitta en ficklampa.

Preciiis när jag var framme, då kom strömmen tillbaka, men allt jag skrivit här försvann, så klart.

Men nu så, nu är det klart igen   


Jag fortsätter önska mig lite snö, för som det är nu är det helt värdelöst när man har hund.

Mycket tid går åt till torkning!


Kram

Susanne

 
 
Eva H

Eva H

18 december 2015 09:17

Så kul med Skorp-test!
Får jag skryta lite så TROR jag att A skulle klara ett MH riktigt bra. Bl.a lite som Skorpan där "Tjena! Vad gör du här?" liksom. Han travar ju fram o ska kolla ALLT nytt, utan att först morra t.ex
Klart de ville hem! Vilken hund kan lita på att en husse (särskilt verkar det...) klarar sig ensam hemma? Minns småjyckarna när deras lillhusse låg stormförkyld. Racerpromenader :D

http://fyrfotingar.blogspot.se

Susanne

19 december 2015 00:27

Klart han skull det! Eller, det finns ju egentligen inga rätt o fel i ett MH, bara en möjlighet att se hur hundarna reagerar i olika situationer, men visst har man väl en tanke om hur vi skulle vilja att dom reagerade. Det är så kul att se. Skulle vilja göra en BNP-test i stället, som är lite annorlunda. Har aldrig sett någon "testas", men jag tänkte försöka ta reda på mera
(någon dag när jag är helt sysslolös kanske) ;-)
Många kramar till dig, Eva
/Susanne

 
Eva H

Eva H

19 december 2015 19:42

Jo, det är ju mina förväntningar som styr rätt o fel då....
Men jag föredrar en hund som vågar kika o kolla, som inte backar 300 m för ett "spöke" o.s.v Om inte annat så för att livet blir lättare för en sådan hund. Inbillar jag mig i alla fall ;)
Se'n får de ju inte reagera åt andra hållet heller då, i mitt tycke :P

http://fyrfotingar.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards