quilaoronja

Direktlänk till inlägg 28 januari 2015

Tänk så hemskt!!

Av Susanne - 28 januari 2015 21:45


         En viss skillnad.....joo, det kan man nog säga att det är!               

Jag pratar om simningen, att Ronja o Skorpan har en mycket varierande stil.

Att det här är Skorpan, det går liksom inte att se fel...det räcker att höra ljudet!

Ljudet som uppstår när en berner SLÄNGER sig ut i vattnet!

P L A S K!


"Jaa, är det något fel med det då?"

"Jag gör väl som jag vill, va?...Det har ju alltid gjort!"

  

"Kände för att hoppa ner i vattnet, då gjorde jag det!"



Ronja å andra sidan, henne hör man inte ens när hon glider omkring,

inte ett stänk når den som står "på land"

Nu har hon ju  iofs mycket mera bad/simträning.



Jag minns att Ronja gjorde exakt likdant,

den där dagen när man skulle lära sig simma.


Hur som helst.....

När vi hölls där och simmade,

så kom det en polisbil och ställde sig precis utanför fönstret där vi var.

Två poliser kliver ur sin bil, och kommer in på "simmet"

Äh, dom ska säkert träna sina hundar, tänkte jag.

Dom ställde sig på andra sidan det stora fönstrer som är i anslutning till simmet.

 "Hejade" på oss, stod där en bra stund, log och gjorde "tummen upp"...


   


Så gick dom ut till sin bil igen.....(hämta hundar, tänkte jag)  och så....

lyfter dom ut en stor filt med något i?

Bär så där i varsin ände......ser rätt tungt ut....jag ser då att det ligger en hund där i!

Men usch, vad hemskt, tänkte jag

Till saken hör att när vi kom till "simmet" och gick in,

reagerade jag på att det luktade brandrök där inne?

Pratade med en tjej, som också kännt det när hon gick in.

"Det brinner i ett hus där borta", säger tjejen.

Hon hade åkt förbi just som branden startat, och det var inte alls så mycket rök då,

och inga brandbilar ens hade hon sett.


Så slår det mig....när jag ser hunden.....den hörde nog till det brinnande huset?

Hemskt om det var så.

Men, näe, det hade ju varit en så liten brand.....eller?


Efter en stunds simmande "landar" Skorpan, och simmar så lugnt och fint.

I dag gick inte simningen på "sparlåga" längre, utan vi körde på för fullt.

Trötta och nöjda, tvätt av hundarna, städning av simhallen, så gav vi oss av hemåt.



Tänkte lite på den där hunden som poliserna bar in,

och att den var död var det väl ingen tvekan om.

Klart jag undrade vad som hänt.....


Då, när vi rullar från parkeringen, slänger jag en blick bort mot villaområdet intill,

och ett stort svart moln väller upp mot himlen!!!

Nej! Vad händer?

Sakta rullade jag vidare, mot röken.


Nu följer två hemska hemska bilder......


Ett stort svart moln, som steg mot skyn.   



En liten brand som brandmännen snabbt fick kontroll på.....som visade sig inte alls var släckt......och när brandbilarna var hemskickade igen, då small det.......En familjs hem totalförstördes.


Och, deras hund som var ensam i huset, gick inte att rädda...

Det var det hunden jag såg i filten, som poliserna bar in på djurkliniken.

Jag är så hemskt ledsen för den här familjens skull.......ALLT borta.




Det går inte på något vis i världen att sätta sig in i detta hemska.

Återigen så påminns man av att inte ta allt för givet.

Precis allt kan hända, precis vem som helst, precis när som helst.

Ingen av människorna i huset skadades, fysiskt menar jag.

Men hur går man vidare?

        


Skorpungen   



Och Ronja, innan jag hann torka dom.

Inte lätt att få dom torra bara genom att torka precis.



Men nu så, nu är dom som nya igen.

Det tog sin lilla tid i kväll, många måsten som var tvunget att gå före.

Inte ofta något går före dom inte, men ibland så....


(Och jooorå, lekt har jag också hunnit! Lekt med ljuset, skulle man kunna säga kanske.

Vad händer med bilden om ljuset kommer från sidan, från ovan, eller underifrån?

Nu vet jag det)   



Tass på väg upp!



Som en björn....en jättesnäll sådan   



Kram

Susanne

 
 
Ingen bild

Jemt Craft

29 januari 2015 21:04

Välkommen till vår blogg http://jemtcraft.blogspot.se/

 
JUNITJEJ

JUNITJEJ

31 januari 2015 21:02

Usch så hemskt med brand! Synd att hunden inte gick att rädda!!!

Imorgon är det Yambos tur att simma.

http://www.junitjejen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards