quilaoronja

Direktlänk till inlägg 11 januari 2015

Nej nej, vi har ingen utbildning alls.....

Av Susanne - 11 januari 2015 21:55

Vårdhund?


Nej, vi är INTE utbildade till detta, men vi gillar det, och tror att andra gillar det....

Det är väl det som räknas?


Om att vara "vårdhundar", så här står det bl.a

      "För att fungera som vårdhund ska hunden vara social, trygg,

             ha lätt för att samarbeta och skapa god kontakt med andra människor".           

Och där tycker i alla fall jag att dom båda flickorna platsar.



Man måste ha utbildning, både förare och hund, vilket vi inte har.

Men vi gör lite skillnad för många när vi hälsar på, det har jag fått reda på av personalen.

Många av dom boende har haft hund i hela sitt liv, och saknar det enormt.

Därför blir just en vårdhund en länk tillbaka till något normalt och levande,

i den annars ofta så sterila miljön.


"Måste vi sitta här och blunda?"

"Kan du inte bara säga var vi ska, Matte?"

"VAD SKA VI GÖRA NU?"

  



Förväntansfulla.....dom vet precis var vi ska!!

"Nu mot hissen, sedan ta det lugnt, vänta,

ta det lugnt....och så leta (äsch, vi behöver väl inte leta, för vi vet ju)

Fram till dörren där HON bor, det känner vi så väl till!"



Som en liten grej bara, så har dom alltid halsdukar på sig vid "arbete".

Vet inte om det har så stor betydelse, men det uppskattas nog, om inte annat av alla "tanterna"


Ronja o Skorpan backar gärna in och sätter sig tillrätta, på bernerns vis,

för att få njuta av att bli klappade en stund.



Så till skogs!

Stormen Egon blev inte så besvärlig här, tack o lov,

men man lider verkligen med alla drabbade runt om i landet.


"Och så kan jag göra så här också....!"



På en del ställen finns nästan ingen snö alls,

medan det på andra ligger kvar en hel del....

Och för min egen del får det gärna komma lite till, i ett mera jämnt lager kanske   




Mot ny vecka, och nya händelser.....lite roliga saker inplanerade, typ äventyr t.ex, som vi gillar så mycket.

I vilket fall som helst, så tänker vi ta vara på dagarna.....


Kram

Susanne


 
 
Eva H

Eva H

12 januari 2015 10:49

Det är så kul att se hur nöjda och glada töserna ser ut på bilder från "mormors"!
Nu ser de ju nöjda o glada ut ofta, men jag tycker det är ngt särskilt i blickarna när de är där. (Fats jag kanske inbillar mig, så här på avstånd o allt ;) )
Vi har UNDERBAR fluff snö nu, men så hotas med regn em.... Jag blir rent deppig.

http://fyrfotingar.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards