quilaoronja

Direktlänk till inlägg 10 november 2014

Hur sjutton ska jag veta???

Av Susanne - 10 november 2014 21:39


    Kan man lita fullt ut på människor??

I det här fallet, ställer jag mig frågan,

efter Skorpans alla träffar med olika veterinärer.

     Om jag skulle ställa samma fråga till tio olika veterinärer,

så är jag nästan övertygad om att svaren skulle bli tio olika svar?

Allt hänger på hur mycket erfarenhet hon/han har,

både när det gäller utbildning, egna upplevelser, m.m, m.m.   


Men hur vet man säkert?




Man vet inte säkert helt enkelt, i alla fall inte jag.

Så mycket kunskap har jag inte.

Men jag har en känsla.....jag har också kunskap inom akutsjukvård, och en nypa sunt förnuft.


En mörk dag, mycket mörk.

Det blev inte riktigt ljust över huvudtaget.

Att fota då, det är inte mitt område.

Ronja o Skorpan har två änglars tålamod med sin matte,

när hon ska ställa in och ställa om kameran.

Men jag blev rätt nöjd med den här bilden.

Lite mystisk, lite dimmig.....som två älvor står dom i dimman,

och är världens bästa.


Åter till Skorpan och hennes mage.

Den är med andra ord fortfarande inte helt ok.

Det är helt otroligt.

Ska det verkligen behöva vara så här??

Var ligger felet?

Har någon gjort fel, eller är det här något jag skulle ha räknat med?

4 penicillinkurer, varav INGEN hjälpt alls....inte ens under pågående behandling.

Mängders mängder av veterinärbesök, undersökningar,

telefonsamtal, byte av veterinärer, jaa, jag kan fortsätta länge länge.....

VEM ska ge mig ett svar som jag känner jag kan lita på?


Jaa, inte vet jag, luften går liksom ur   



Det bästa av allt, joo, för det finns faktiskt en bra grej i allt elände....

Skorpan mår bra!!!

Hon är pigg och glad, har inte ont, älskar sin mat, magen "sköter sig" perfekt.

Större delen av hennes sår på magen är läkt och fint.....MEN!

Det är fortfarande några cm som inte vill läka, och innehåller var.

Och detta gör mig helt GALEN!!


Har provat det mesta nu, av alla tips jag fått, både från utbildae och icke utbildade.

Tvätta såret, inte tvätta såret?

Trycka ut varet, inte trycka ut varet?

Tvätta med vatten eller koksalt, tvätta med starkare saker, såsom sprit?

Ska man öppna buken igen, eller inte?


HUR SKA JAG VETA, OCH VAD SKA JAG GÖRA NU???



I dag fick jag höra om en berner som genomgått en liknande operation,

där dock en bit av tarmen fick tas bort,

pga att föremålet som satt fast suttit mycket längre än Skorpans majskolv.

Hoppas dom slipper allt elände med läkningen nu, för det här önskar jag ingen.


Törs knappt "undersöka" ärret på hennes mage längre, av rädsla att få se det förb..... varet.


Jag hoppas innerligt att det här ordnar sig, att Skorpungen blir helt bra snart,

att hon fortsätter återhämta sig efter allt hon varit med om.

Hon hade ju rasat i vikt när vi kom in med henne, den 11 september,

och visst har vikten ökat igen, men hon har en bit kvar.

Det gör mig så ont.....



Måndag innebär lydnadskurs, där Skorpan och jag jobbar på

och gör vårt bästa.

Matten har svårt att komma ihåg allt som sägs,

och jag glömde ju även helt bort att jag skulle filmat vår "fröken", när hon hade genomgång med mig.

När vi tränar hemma, då tycker jag det går ganska bra,

men så, precis som vanligt, när någon ska se hur det går för oss,

då kryper sig någon slags personlighetsförändring på mig.

?

Jag jobbar på det också     


Tiden drog iväg igen, och snart ska jag hoppa opp ur sängen....bäst att komma dit en stund.

Sol är lovat i morgon, för det har jag betställt.

Det är då äventyrsdax!


Kram

Susanne

 
 
Christina

Christina

11 november 2014 09:36

Avundas dig inte. Tyvärr finns det nog inte en sanning utan flera vägar och det är inte förrän man har facit i hand man egentligen kan "veta". Penicillin slår ju ut den del nyttiga bakterier också och hundar reagerar olika på det. Det är så orättvist att vissa ska behöva råka ut för detta. Man blir väldigt maktlös i händerna på veterinärer som har olika tillvägagångssätt, filosofi, erfarenhet och kunskap. Kram till er och en stor önskan att detta ska ta slut.

http://socialahundar.blogspot.se

 
Eva H

Eva H

11 november 2014 10:27

Jag önskar SÅ att mina "gamla hederliga" var i samma tjänst än! Där hade du fått goda råd det vet jag.
Jag funderar också på om antibiotikan kan ha satt ner de goda bakterierna en del o att de behöver lite återhämtningstid?
Håller allt vi har!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Carina

Carina

11 november 2014 11:30

Va jobbigt med Skorpans sår att det inte vill läka. När vi/hundarna har haft variga sår brukar jag hälla på väteperoxid och låta det bubbla ut, inget som gör ont men det tar bort varet. Hoppas det ger med sig snart och läker helt!!!

http://carinaduvefjord.blogg.se

Susanne

13 november 2014 01:14

Faktum är, att jag den senaste tiden använt mig av just Väteperoxid. Och vem vet, kanske var det det som gjorde att delar av suturen började titta ut?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

TJORVEN!

 

SKRÅLLAN!

 

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Tidigare år

Arkiv

Sök i bloggen


Ovido - Quiz & Flashcards