quilaoronja

Direktlänk till inlägg 24 september 2014

Det gör ont...

Av Susanne - 24 september 2014 19:08

Stack ut näsan i morse, och möttes av ett vitt landskap?!

Lite snö hade kommit under natten,

men inte så mycket så det skulle ligga kvar över dagen.

Dessutom var det otroligt dimmigt!

Åkte till fjällstationen, (där är lite mysigt faktiskt) för att göra en ändring i dagens "rutt"


Dom avråder från fjällturer, när dimman ligger tät.

Och vi håller med, finns inte mycket att se, när man inte ser något, haha!


I stället blev det här!!

  Man brukar säga, "Vackert så det gör ont".

Stämmer rätt bra just här....


Åkte in i Norge igen, och där var vädret betydligt bättre.

Målet var Gutulivallen.

Ytterligare en gammal gård från 1700-talet



Livet på fäboden var inte alltid så lätt.

Det var ett hårt arbete med ängsslåtter, mjölkning och mejerihantering.

Det fanns också en tid då fjällkors bjällror och fäbodjäntors rop ännu hördes från sluttningarna invid sjön.

Från mitten av 1750-talet tog folket från gårdarna i närheten sina djur hit för att beta varje sommar.



                                                     

Fäbodbruket pågick ända fram till 1949.

Därefter lämnades de gamla husen i förfall,

men mellan åren 1975–83 restaurerades de 13 timmerstugorna med hjälp av traditionellt hantverkskunnande.

Flera av husen var i så dåligt skick att de fick plockas ner och byggas upp igen från grunden.

I dag, ja, då står dom där, 13 stugor i gott skick.

En av dom allra finaste "sätrarna" som finns, sägs det.




Även här var vi helt ensamna, förutom en liten mus i ett av dom små husen.

Förmodligen en husmus   



Några renar passerade också......men då var Ronja kopplad.



Fick använda mig av mobilen för att fota dom fina husen.

Klantiga jag glömde ladda kamerabatteriet!!!

DET är klantigt! 



Men jag stoppade ner batteriet i fickan och värmde upp det lite,

så gick det att ta några bilder till... Tur för mig!


Hit kommer jag nog inte igen, och det var så vackert vid Gutulisjön.

Vore synd att ha missat det.





Några kilometers väg dit, sedan vila och fika.....innan vi var redo att vända tillbaka.

Skorpan är väldigt tydlig när hon vill vila, vilket inte är speciellt ofta längre.




Sjön låg helt spegelblank, och när solen kom fram,

då blev det magiskt vackert i mina ögon.




"Här, ser du mig, här oppe på stenen är jag, matte!!"

(Så klart, var annars?)


Ibland blir det lite extra fin bakgrund.

Det här är ett minne för livet.




Framgår inte alls av bilden, men vattnet var kristallklart.



Renar är jättespännande!

Se men inte röra...




Vackra, höga fjäll....Femundsmarka nationalpark



Känns så oändligt på något vis.



Här håller samerna till, när dom märker renar i området.



Fört går det opp opp opp!

För att sedan vända ner igen......där, precis över kanten bara.



Trötta, men på ett bra sätt, det är vi efter en dag på "tur".



Vi har en plan för morgondagen, men eftersom vi inte vet hur vädret blir,

så sticker vi först ut näsan vi det när vi vaknar....det bästa sättet att kolla vädret,

jag lovar!


Kramar

Susanne


 
 
Susanne P

Susanne P

24 september 2014 23:55

Åhhhhh....
Så där förtrollande vackert! Ja, nästan så det gör ont! ;)

Kram & tack för alla vackra bilder du delar med dej.

http://www.susannep.blogspot.se

Susanne

24 september 2014 23:59

Tack, gulliga du

 
Eva H

Eva H

25 september 2014 09:50

Ja TACK för bilderna!
Jag blir alldeles andlös, även så här på håll.
Och som alltid älskar jag dina historielektioner :D

http://fyrfotingar.blogspot.com

Susanne

25 september 2014 22:46

:-) Stort tack, Eva.....vad glad jag blir att du tycker om det!
Kram
Susanne

 
Annelie

Annelie

25 september 2014 10:56

Underbara hundar, vackra bilder (idag var de extra vackra) och trevlig info. Tack för en väldigt fin blogg =)

http://fjderpennaochkladdkakor.blogg.se

Susanne

25 september 2014 22:41

Stort tack....blir nästan lite generad, Annelie, och väldigt glad!
Susanne

 
Carina

Carina

25 september 2014 19:19

Underbara bilder!!!

http://carinaduvefjord.blogg.se

Susanne

25 september 2014 22:39

Stort tack till dig, Carina :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards