quilaoronja

Alla inlägg under december 2013

Av Susanne - 13 december 2013 20:30


Kom just på att det var fredagen den trettonde i dag!

Där har vi svaret på ALLT.

(Nej då, jag är inte skrockfull alls, men nu, just i dag, då vet i sjutton?)


Det börjar dock lägga sig nu, min "ilska" över allt som hände.

Börjar få lite perspektiv till allt nu.


"Ingenting var mitt fel i alla fall, så det så!"   

           


Nej då, det började så himla bra, med att vi (Jag och en av döttrarna) for iväg till Linköping,

där jag skulle få lite hjälp med smärtlindring.

Toppen!!!

Jag känner mig verkligen previligerad, att ha denna möjlighet, att få snabb hjälp.

Ibland tappar man/jag liksom fotfästet helt, och ser ingen ljusning.

Men, vi har nu även gått igenom några andra lösningar på mitt probem.

Kändes mycket bättre när vi lämnade lasarettet   



Och nu till allt helvete........

Äh, som sagt, nu har det gått över, så då känns det inte så farligt längre.

På motorvägen, på väg till grannstaden, small det till i framrutan..........stenskott!!!   

Dock inte värre än att det kan lämnas utan åtgärd.

Men jag blev ändå arg.......nya fina bilen   


Bild från Omberg igår.



Gick en promenad med hundarna, innan vi klev in på IKEA,

för lite smått o gott som var nödvändigt.....

(och vissa saker mindre nödvändiga)   




Det var mycket bords-sittande under gårdagen.......

VAD tycker hundarna om det???



Så här tyckte Ronja till slut.....

"Näpp, nu får det vara nog!"

"Nu går jag ner, vad du än säger"

  



En ganska tydlig blick från Ronja..........."Måste du verkligen fota hela tiden???"

        


Hahaha, vad lustigt......det kändes som jag haft en urusel dag....tills jag började skriva om den.

Då helt plötsligt, känns det nästan löjligt   


I alla fall......Vi hälsade på min gamla mamma också,

innan dagen var slut, och där blev jag också arg.

Jag skämms över att säga det, men jag blir så irriterad på henne ibland......

Hon kan vara ganska dum, rentav elak.

Jag vet att allt hänger ihop med hennes tillstånd efter alla stroke,

men det hjälper inte alltid att veta det.

Arg på henne, och arg på mig själv, för att jag blir arg på henne.....

Hänger ni med   



Nu till sista händelsen....som faktiskt skrämmer mig.

På väg genom stan, efter att ha lämnat av dottern.........ser jag en samling barn, gå på trottoaren.

Dom var väl kanske i 10 års åldern.

När jag passerar, kastar dom något på bilen, som landar på taket.....BANG!


Jag blev fullkomligt vansinnig!!!   

Körde runt, och tillbaka till den lilla samlingen barn.

Hoppade ur bilen, och frågade vad dom kastat?


Näe, vi har inte kastat något.....vi lovar......

Det blev ordväxling, med framförallt en liten liten kille, som var bland det tuffaste jag mött.

Det slutade med att ALLA, utom den lilla lilla killen, bad om ursäkt, sa förlåt (ingen skada skedd)

Den där lilla......han sa, "Skit i den där kärringen, kom så går vi!"

Jag blev helt paff?

"Vad sa du?", sa jag........

Då, helt plötsligt, började Ronja o Skorpan skälla som stollar i bilen.....

Dom kanske hörde hur arg deras matte var?

Hur som helst, så sprang alla sin väg, ropandes, FÖRLÅÅÅÅT!

(Utom den där lilla då, förstås)


Kanske jag överreagerade, men man kastar inte någonting, på någons bil!

Så det så   


Puh, vad skönt det var att skriva av sig all ilska.....   


Sista bilden, från ett vackert Omberg, med två underbara hundar

Ronja och Skorpan

      



Helt otroligt, men jag har inte sett en endaste Lucia i dag?

Inte ens på TV!

Om barnbarnen haft något på respektive skola/dagis, så hade jag förstås varit där.


Nu är det helg, och det sista ska ordnas med.

Tredje advent....redan?


"Over and out"


Kram

Susanne

Av Susanne - 12 december 2013 21:24

  Vilken rolig dag vi haft i dag!

Det började med att vi tog oss hela vägen upp på Hjässatoppen, på Omberg.

          Där röjde vi runt en stund.......tills det var dags för fotografering under ordnade förhållanden.    



Så här, ni vet!

Sitta stilla, alla på en gång.......samtidigt som det blåste storm!!

Tur dom sitter stadigt!

Imexx, Gazton, Ronja och Skorpan.



Högt, det passar oss perfekt!



Så blev det full fart igen............



"Kom igen nu då, grabbarna!"

"Nu leker vi!"

Ronja och Skorpan försöker få igång Imexx och Gazton,

som väl tror dom båda flickorna är helt stolliga!



"Du Imexx, du vill väl leka med mig?"



"Meeen........är du rädd för mig???"

"Jag är inte farlig Imexx!"



"Så där ja, titta vad kul det är"



"Hitta mig nu, om ni kan!"



"Nu är jag här inne i skogen"

"Syns jag?"



Ujuj, vilken blåst!



Ronja



Skorpan



Gazton (som är halvbror med vår Quila. Dom har så mycket likheter.)



Spanare!


Massor av bilder togs, men det får väl räcka med dessa.


Vi åkte sedan med till ett hundtrim, med Imexx och Gaztons matte, där vi skulle på SPA!!!

Flickorna fick en ordentligt tvätt, och sedan lite genomgång och torkning.

Att tvätta dom inomhus hemma, är inte något vidare kul, tycker jag.

För att inte tala om blåsningen.....den gör jag inte inomhus.


Så ikväll, då kom jag hem med två rena och fina flickor.

Som dessutom  luktar väldigt gott.

En heldag i hundens tecken. (Nästan som vanligt)


Vi tackar och bockar så väldigt mycket för denna roliga dag, Lotta!!!


Kram

Susanne

Av Susanne - 11 december 2013 21:57

              

Så onödigt, och dumt, att den fina snön som vi fick,

redan i dag, 2 dagar senare, i princip är borta.

Gör som så många andra, protesterar mot detta!!!


Här hittade hundarna den minsta lilla snöhögen,

och där åkte Skorpan i backen så det sjöng om det.

Så kan det gå, om man sticker upp för mycket mot Ronja.



Kanske bättre att ägna sig åt jakt!



Är det av möss kanske..................



Så här tråkiga bilder, blir det utan ljus....Mörker i skogen mitt på dagen.

Japp, jag blir lite smått irriterad   

Vill ha ljuuuuus!



Tacka vet jag dom två dagarna som precis har varit.

Med snö.

Allt blev så mycket lättare då.


Jaja, inte mycket att "gråta" över egentligen.

Tids nog får jag nog min snö tillbaka.




Min blogg!

Mm.....men ändå svårt att skriva vad man vill i den.


Även dom två återstående dagarna av denna vecka kommer det ske roliga saker.

Eller, kanske inte båda dagarna.

Men, jag återkommer till det......


Nu hög tid att sova lite....!

Va, redan?!

Kroppen kommer bli helt chockad   


I morgon blir en lång dag, med massor av.........   


Kram

Susanne

Av Susanne - 9 december 2013 21:41



         "Tjohoo, det hade kommit ännu mera snö i dag!"

         Total lycka!


Det var tuffa tag i dag, men jag lovar, ingen kommer till skada   


Ronja, Ronja, Ronja..........dom som inte känner dig,

skulle kunna få slaget av ditt utseende.


"Kom igen nu, Lilla Skorpa, nu springer vi"



Ronja har väldigt mycket olika sätt att se ut   



Dom har massor av energi i vanliga fall,

men när det är snö, då kopplas visst "Jet-motorn" i gång!



"Ah,titta vad som ligger där i snön!!!"



"Min vante!"

Ronja är helt galen i vantar, har alltid varit.

                 

Skorpan har väl inte riktigt förstått tjusningen i en vante,

men det måste väl vara något alldeles fantastiskt,

eftersom Ronja inte vill släppa den ifrån sig. 

         



"Äh, ta den då........Du får låna den en stund, Skorpunge"



Haha, bara för att få jaga lite.........

"Åååå.......nu kommer hon och tar mig"


Schwisssssss.............



Ordningen återställd......



Tänk att man kan stå så länge, och bara le åt dessa två.



Väldigt många bilder blev det.

Bäst att passa på nu när det är snö   



Min, min, min!



Efter dagens omilda behandling, är det inte mycket kvar av vanten.



"En dag, vill jag också ha en egen vante"



"Eh, skulle du kunna få  bort det här jag har hänger i halsen, matte?"



Har varit och kollat upp det där med grindarna till bilen i dag,

och det blir inte alls så besvärligt att använda våra gamla grindar på nya bilen.

Skönt.

Men tänk att olika firmor, har så otroligt olika måttband, och olika tänk   

Det här kommer bli så bra så.


Då var måndagen förbi, och vi laddar nu om inför tisdagens uppdrag.

Har fortfarande inte berättat om veckans happening.......bara en liten "cliffhanger"   

Men det är en annan dag det. 


Kram

Susanne

Av Susanne - 8 december 2013 18:07

"ALDRIG!!"

"Jag vill inte gå in, jag vill inte gå in!"

                      "Jag låtsas att jag inte hör när dom ropar på mig"                         


Att se hur lyckliga Ronja o Skorpan blev i dag,

när den första ordentliga snön kom, det var så härligt.


Till slut såg man nästan inte ett spår av Ronja.



"Men vad är detta för något?"

"Vitt, kallt, och väldigt skööönt!"



Tror inte Skorpungen har något minne från förra vintern.

Då var hon dessutom så liten, att hon hade det ganska besvärligt,

när hon skulle ta sig fram i den då djupa snön.



"Kom nu Skorpunge, så ska jag lära dig allt jag kan om snö!!!"



"Jaha, Ronja sa att man kan sticka ut tungan,

så får man in den goda snön direkt i munnen"

"GOTT"

  



"Nej då, jag tycker inte alls att det är obehagligt,

när snön piskar i ansiktet"

"Det är bara skönt"




Det bästa av allt?

Joo, det är så klart, att hundarna INTE blir skitiga.

  




Dagens långpromenad, togs när snön vräkte ner som värst.

Och jaa, jag har verkligen efterlyst det här........   



"Ah, vad härligt......."




Och där......där susade en hare förbi, mitt framför nosarna........   



"Lugn, lugn, vi kommer snabbt tillbaka"   




"Så himla trött man blev efter allt spring och  bus i snön"



"Nu tar jag kväll", sa Ronja




Min vägg, som länge varit ett projekt.

Har provat lite hit och lite dit.

Vilka bilder skulle jag använda, hur skulle jag ställa dom, hm........

I dag blev den äntligen klar.

Förutom våra barn (som inte hade någon lust att klä våran vägg) så är det våra   

Gaston, som hade allt man kan önska av en hund.....och lite till.

En perfekt servicehund, som fick ett lååångt liv hos oss.


Quila, som fick lämna oss alldeles för tidigt i sitt liv.

Saknaden gör fortfarande så ont.


Och så Ronja, Skorpungen och barnbarnen, Milton och Meya.

Så himla praktiskt, för när man vill förändra, jaa, då är det bara att fixa nya bilder   

  



Ny vecka, ny bil som ska testköras    och framförallt........

Hundarna ska få en "överraskning"!!!

Ett ledord är.....



Det har varit så mycket olyckor runt oss på vägarna,

och det gör mig så ont att så många inte tar hänsyn till varandra i trafiken.

Var rädda om er, och varandra, ni som måste ge er ut på vägarna.


Kram

Susanne

Av Susanne - 7 december 2013 20:28


Mot City!

Det var dagens "mission"   


Som vanligt, hade jag gjort en lista med "stödord" så jag skulle komma ihåg allt.

Joo, jag börjar bli rädd för mig själv....kommer inte ihåg, helt enkelt   


Att vi skulle hämta "nya" bilen, ja, det kom jag faktiskt ihåg    


Inga grindar insatta ännu.

Men jag är så glad att jag tränat hårt med Skorpan,

så hon inte hoppar ut ur bilen, så fort luckan öppnas.

Hon satt så duktigt  kvar, till vi sa varsågod   


Bus på tomten, innan vi for iväg på fm.




Allting är ju ganska lika i bilarna, ny som gammal.

Men stor skillnad på massor av saker är det ändå så klart.

 



Skyndade oss hem, för att hinna en ordentlig skogspromenad.....

Husse stack iväg en stund före oss,

så han kunde gömma sig ordentligt i skogen för Ronja och Skorpan.


"Men så öppna nån gång då!!!!"

  



"Tjohooo, matte, vi hitta'  han i en gran!"

"Visst är vi duktiga, va?"



Nästa utmaning......

Hitta bästa pinnen   



"Jaha....nu har visst Skorpan hittat sig en bra pinne!"

"Då  ska jag hitta mig en  egen......."



"Jaha, jag förstod det......Skorpungen ska ALLTID ha samma pinne som mig?"

"Nähe du, nu får du allt ta din egna......."



"Bästa, bästa, bästa!"

"Jag har den bästa"

  



"Ser du, Ronja?"

"Skulle du inte vilja ha den, va?"



"Mmmm.....god är den också"



Som sagt, solen borta redan  vid tre-hugget, men vem bryr sig om det?

(Joo, JAG! Ville ju fota ordentligt)   




Känns som att vi i år är ganska "på banan" när det gäller allt som ska fixas innan jul.

Det blir mest julklappar till barnbarnen, men även där har vi dragit ner på mängden.


"Jag ser i alla fall att det är något väldigt gott där uppe på köksbänken nu!"

"Gode gud, låt det ramla rakt ner i min mun!"



Lite nytt inhandlades också till ljusfatet i dag.

Husen, som finns i massor av  olika utföranden.

Man kan göra en hel  stad   



Så där ja, vet vi nu vilken som är, eller vem som har den bästa pinnen?

Det är väl så, att det finns alltid någon som har en bättre.

Preciiiis som i människovärlden.

Man ser det hela tiden.


Brukar tänka på en text till en sång, som passar så bra in på........

Från "Annie Get Your Gun"


Anything you can do,
I can do better.
I can do anything
Better than you.


Anything you can be
I can be greater.
Sooner or later,
I'm greater than you.

Anything you can buy
I can buy cheaper.
I can buy anything
Cheaper than you.

Anything you can say
I can say softer.
I can say anything
Softer than you.

Anything you can wear
I can wear better.
In what you wear
I'd look better than you.

Och så vidare............

Märkligt fenomen, tycker jag   

  Eller är det bara ett enormt stort själförtroende?      

I morgon tänder vi det andra ljuset, och närmar oss julafton med stormsteg   


Kram

Susanne

Av Susanne - 6 december 2013 21:52


Jaa, kommer han??

Sven pratar jag om....stormen Sven.

Har inte sett mycket av honom i dag.

Visst har det blåst lite mycket, och ett litet, litet tunt lager av snö har vi fått........

Men inte skulle jag vilja kalla det för SVEN.


 


"Flydde" in i skogen, i dag.....bäst att passa på,

tänkte jag, och ta ut flickorna ordentligt innan "helvetet" bryter löst.

Vädret skiter ju dom här två damerna fullkomligt i........men jag då............

Klart jag går ut, och klär mig rätt och så....men blåsten......NÄPP, jag avskyr den!


"Hej då, matte!"

"Nu drar vi!"




Upp och ner, ner och upp!



Träden fick i dag tjänstgöra som slalompinnar!



"Undrar om Ronja ser mig här?"


                  

Värsta "pinnen".       



"Gissa att vi har kul!"

"Det bästa som finns, det är att................"



".....jaga Ronja"



"Det är inte lika kul när Ronja jagar mig, sa Skorpan,

för hon kommer så snabbt ifatt mig, och då blir jag nästan lite rädd"



Men Ronja, hon är så snäll mot Skorpungen.

Tror inte hon skulle göra henne illa, inte med flit.



Lagom när dom sa på nyheterna, att Sven sakta drog bort,

DÅ minsann, började det snöa mera, och blåsten tilltog i styrka.

Trodde taket skulle lätta?!

Nu sticker vi inte ut nosarna mera i dag.



I morgon ska den nya bilen få komma hem.

Kul!

Hoppas det går att få till grindarna nu också.

Men det är ju ingen panik.


Kram

Susanne

Av Susanne - 5 december 2013 23:01

Kommer Sven?

Och i så fall, när?

     Jag gillar det inte alls, tycker faktiskt det är ganska otäckt,

när man inte kan göra något åt saken.

(Menar stormen)

Hoppas inte någon blir skadad.......usch.     


Ännu så länge har vi dock inte fått varken snö eller blåst....


Full fart på Ronja och Skorpan.

Otroligt vad dom leker bra tillsamman............eller,

det är väl kanske inte så otroligt egentligen.







                    

Skorpan har börjat se ut som Ronja i leken, och även låta som hon.

Grrr...........



Så blev det kväller?

Vid fyra-hugget på eftermiddagen.

Illa!

Men, men, på med västarna, och in i skogen.



Dom syns jättebra, när man lyser med ficklampan i deras riktining.



Bara att rikta kameran i åt det håll som ljudet kommer från,

så ser det ut så här.



"Vänta lite bara, Matte"

"Vi ska bara flytta på den här stora grenen lite!"



Sitt, sa jag ut i mörkret........och tog en bild   



Korta dagar, då gäller det att sno på med alla måsten.

I dag var jag i stan och försökte ordna med grindarna till nya bilen.

Det är väl bra märkligt, att man aldrig kan använda samma tillbehör till bilen,

när det är exakt samma bilmärke och modell?

Bara nyare årsmodell.


Fick tag i en kille som eventuellt kunde fixa det ändå.

Kollade lite på priserna på bilgrindar, och inte är det billigt inte.

I värsta fall, får vi väl sälja dom gamla och köpa nya, helt enkelt.

Men det är dåligt, tycker jag   


Den här årstiden blir det mera inomhuslekar/inomhusträning, med hundarna.

Det går det också.

Det här är väl inte direkt träning, men roligt hade vi.

Lilla Skorpungen, hon finner sig i allt, precis som Ronja,

trots att hon är en otålig, fartig, busig tjej, full av "inte-vara-stilla", i benen.

  

"Kul!"

"Jättekul!"



För ganska länge sedan, fick jag en överraskning i brevlådan.

Det var ett jättefint tyg, med hundar/berner på.

Jag blev så himla glad....men vad skulle jag använda det till?

Har funderat och funderat.......

I dag kom jag på det!

Perfekt!

Tack igen, snälla, gulliga Lotta Fracke,    för att du gav mig det fina tyget,

som jag vet att du själv tyckte så mycket om.

Nu ser jag det varje dag, när jag kommer in i hallen.


Nu håller vi tummarna för att inte stormen Sven ställer till allt för mycket kaos i sin framfart.


Kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards