quilaoronja

Alla inlägg under november 2013

Av Susanne - 21 november 2013 22:22


Vår tomt börjar likna en liten insjö!!

Joorå, visst gillar jag sjöar, men inte precis här, kanske.

Egentligen är det nog inte regnet som "stör" mig mest.

Regn finns det kläder för.

Och kyla, det finns det ju också kläder för.........Men mörker!!

Det finns det baske mig i nte några bra klädesplagg för.

(Eller räknas pannlampa som ett klädesplagg??)


Spelar ingen som helst roll hur mycket jag gnäller, det blir inte ett dugg bättre.

Och ut går vi oavsett väder och vind.



            Var en sväng till min "gamla mamma" i dag också.....

   Får man säga att man blir fruktansvärt irriterad på sin mamma ibland?!

Hon är inte alls den mamma som hon en gång var.

Efter alla stroke hon haft, med bl.a afasi som sitter kvar till viss del,

är det självklart en stor förändring. 

Det är tufft!

Tufft att acceptera, att det aldrig blir som det en gång var.


Samtidigt får jag fruktansvärt dåligt samvete,

att jag känner mig irriterad ibland.

Att bli mamma till sin mamma, det är jobbigt känslomässigt.


Det var en sån' där dag i dag bara.

En riktig skitdag!


Nu ser vi fram mot morgondagen i stället, då drar vi på utflykt igen.

Matsäck, hundar, skogen, härligt sällskap.

Inget kan väl bli fel då.



Den här bilden då, den blev fel, kan man säga.

Hängde inte med i farten........

Samtidigt blev den lite rolig, tycker jag.



Tittar ofta tillbaka på bilder jag tagit.

I dag gick jag bakåt ett år i tiden.

Kolla på vädret!!!

2012-11-21

S O L



Då väntade vi.........och väntade......

Minns ni?

Hade varit och hälsat på Skorpungen några dagar tidigare, på hennes kennel.

Snart, snart, skulle hon flytta hem till oss.

Lilla söta sockerskorpan   

Tänk att det blev just hon?!

Det var på något sätt ödet som hjälpte till där.



Synd att jag inte har den gamla bloggen kvar att läsa, hade varit skoj.

Men bilderna finns, och med hjälp av dom minns man.


Nu bäst att fixa lite matsäck till morgondagen, och sova lite kanske.


Kram

Susanne

Av Susanne - 20 november 2013 21:55

                                                  


Har hundar förmåga att känna av situationer,

när en kompis är lite i knipa?   

Klart dom har, säger jag.


Tillsammans med kompisar, skulle vi i dag leta reda på en gammal bäck,

som hade stor betydelse på 1000-1200-talet.

Då var den farbar med båt, och användes flitigt av vikingar,

som skulle ta sig ut till Bråviken.

Visst är det spännande.....


Hur som helst, bäcken hittades, hundarna tjöt av glädje, när dom fick se vatten.

Att gå utmed denna bäck, vars kanter bestod av lera, var inte det enklaste.

Men är man bara tillräckligt envis, då ordnar sig allt.


Rätt som det är, så får vi se Skorpan, på fel sida av bäcken!!!

"Hallå.....hur ska jag komma tillbaka nu då???"

"Här ser det ganska djupt ut!"



Ronja och Irma hade ju sett det här, långt innan oss!

"Ok, du Irma, sticker över till Skorpan, och jag, jag hämtar matte", sa Ronja!

(tror jag hon sa)   



"Ta det bara lugnt Skorpunge, vi ska hjälpa dig!"



Irma tvekar inte, utan hoppar i.......Ronja springer mot oss.........



"Nej, hoppa inte där........det är så djupt......gå lite åt sidan......"

Irma "lotsar" Skorpan till rätt ställe!



"Så där ja, nu kan du nog hoppa i där, och simma över till andra sidan!"


Åååå HOPP!!


 

"Bara en liten bit till......."



Lite skämsig ser hon allt ut, tycker jag.



Både Ronja och Irma, är ganska "hårdhänta" mot Skorpungen,

tar alla chanser att "trycka ner henne", visa vem som bestämmer liksom.

Skorpan, jaa, hon bryr sig inte ett dugg, springer iväg som en liten vessla,

gömmer sig under granar, smyger på dom stora tjejerna.......smidig som en panter.


Att se "dom stora" göra denna "insats" för henne, det var ganska kul.

Vid "skarpt läge" då gör vi allt för en vän.

 Vad smarta dom är, våra vänner!!!


Ibland är hon lite lite klumpig också, den lilla!

"Oj, hur fastnade jag här då?"

Benen gör visst lite som dom vill ibland.



Ronja, med stenkoll på ALLT och ALLA!



 Inte det renaste vattnet kanske........



Ronja älskar att röja....både i skog och vatten!



"Jag ska ha bort den här!"



"JAA, där lossnade den"



Vi mattar tog oss också över denna bäck,

efter mycket letande efter ett lite grundare ställe.



"Har man bara kommit över ordentligt en gång,

då går det liksom av sig självt"

"Fryser ni inte av allt badande....någon?"



Skitiga hundar, har så klart, förvandlats till rena, torra hundar.

Och ganska trötta efter dagens strapatser.


Återigen fick jag reda på massor av historia.

Och jag ska försöka hitta mera.....


Dessutom vet jag att hundar bryr sig!


Kram

Susanne

Av Susanne - 19 november 2013 21:29

                            

Hoppade över bloggandet i går................vi hade annat roligt för oss.........

som att fira sonens födelsedag, t.ex   

Alltid mysig när stora delar av familjen kan samlas på en och samma gång.

Svårt att få ihop det, alla jobbar, har olika tider......jaa, ni vet.


När yngsta barnet fyller 25 år, jaa, då ställer man sig den där frågan,

"Var tog åren vägen"?


Gårdagen avslutades sedan med en promenad i stan´, med Ronja och Skorpan.


Så var det en ny dag i dag.........med tillhörande "skitväder".

Här har vi varit ganska bortskämda med en otroligt fin höst,

då får man helt enkelt ta smällarna med det dåliga vädret.   


Brunnshopp.......preciiiis som vanligt i dag!



"Mästare på att hämta......det är jag det"



"Ibland hjälps vi åt också"

    



"Är det jag som är skogens konung?"



Racer-fart!   



"Ser ni mig här bakom?"



Mycket träning har det blivit i dag..........en hel del inomhus.

Små finslipningar.

Det svåra är att dom vill så mycket båda två.

"Stängde" ut Ronja, så Skorpan skulle koncentrera sig lite mera.

Men hur lätt är det då,

när Ronja står och "ylar"?  "Jag kan, jag kan, låt mig visa"



Joorå, dom är så duktiga, båda två.     



"Nu orkar jag nog inte mera, Matte"



"Inte jag heller.........."sa Ronja, och somnade sött.



Nu ska jag göra dom sällskap...........i morgon är en ny dag,

med nya utmaningar.


Ibland är det svårt att skriva vad man vill här, vilket genast gör allt svårare.

Jag vill inte skriva om mig själv, även om bloggar ofta handlar om just, "MIG SJÄLV"

En balansgång blir det.

Näe, jag håller mig till, att den här bloggen,

den handlar om VÅRA HUNDAR "PUNKT"!


Nu så, nu är det natt............


Kram

Susanne




Av Susanne - 17 november 2013 19:30

  
Ronja o Skorpan, dom leker ganska tufft.

Både med varandra, och med leksaker.


Klart man inte vill köpa dyra leksaker som inte håller.


Nu var jag på jakt efter en bra "kampleksak" som INTE gå av på mitten,

och som fick plats i fickan.


Kontaktade en tjej, som jag tidigare handlat hundsaker från.

(Hittills håller allt som kommer därifrån)


Den här kampleksaken, är helt ny,

och finns inte på hemsidan ännu, men kommer inom kort.

Den kommer från Tugg-E Nuff.


Har använt den flitigt, dels på träning, och hundarna har även fått dra med varandra.

Det ser inte ens använd ut!



Här följer lite bilder på tuff test av denna kampleksak!












Gå gärna in och läs om olika hållbara kampleksaker här!


http://www.csigora.com/produkter/hundleksaker/tug-e-nuff/


 



 Den andra leksaken vi testat, är den här helgjutna bollen. 

"Zogoflex Jive"


              

        "Wow, där är den ju!!"       



"Jag kommer med den, matte!"



Som sagt......Ronja gillar den   



Försök att visa en "apportering"   


"Men....ta bollen då, Matte"

(Ronja missade min hand)



Gör om, gör rätt!



"Koncentration............titta var den ska landa...."



"Så där då.......där har du den!!!"



"NÖJD??"


Duktiga, duktiga Ronja!!

Hon gillar verkligen bollen!


Den här bollen har faktiskt livslång garanti.

Den studsar oregelbundet och flyter i vatten, samt är tuggvänlig.

Dessutom kan man kasta den ganska långt!!!


Här kan ni läsa mera om bollen!

Zogoflex Jive från West Paw Design


Solig dag i dag, som inriktat sig mest på hundvård, minsann   

(Och skogspromenader förstås)

 


   Kamma kamma kamma   

Avkopplande och mysigt......



Månen såg nästa ut som en pannkaka i kväll!

Kämpade och kämpade med kameran,

vet inte hur många bilder jag tog (många) med olika inställningar.

Till slut så blev jag nöjd, men jag kommer absolut inte ihåg hur jag ställde in kameran. 

   



Kram

Susanne


Av Susanne - 16 november 2013 22:01

                          


Lördag!

Ja jösses, vad vi vandrar i stan´!

Men jag är så himla glad, att all träning gjort så stor skillnad, så snabbt!

Tänkte att det vore kul att även "Hussen" fick uppleva det   

I dag var det mycket mera folk och hundar i rörelse,

och det här med att sätta Ronja o Skorpan en bra bit från oss,

och lämna dom för att fotografera, det hade nog inte fungerat förra veckan.

I varje fall inte med Skorpungen!   




Om det här är överkurs, med en vattenälskande hund..........



......så är väl det här verkligen att utmana ödet!

Full fokus....HEJA SKORPAN!   



Balansträning på smal mur!

Ronja älskar´t   



Skorpan har börjat inse, att det inte är någon idé att "busa" när det ska fotas!

Matte får alltid som hon vill (nästan)  



Det är, så klart, stor skillnad på Ronja och Skorpan, när det gäller att "gå ordentligt".

Det är ju en viss åldersskillnad!!!

Den stora skillnaden är att SKorpan hoppar ur bilen, och säger

"Hej ALLA, här har ni mig!!!"

"Vill ni klappa mig, kela med mig, leka med mig???"

"Hallåååå, ser ni mig inte???"

Medan Ronja inte bryr sig överhuvudtaget.

(Å andra sidan minns jag, att Ronja var exakt likadan som liten)



Men, nej, några stora bekymmer ger dom oss inte, dom här två flickorna!

  



Det här med att fotografera, det är liksom ett gift!

Jag tycker det är jätteskoj, och blir glad av det.

Ibland lär jag mig även nya saker om kameran!


Att fotografera hundarna är inte alltid enkelt.

Det kan gå åt många bilder, innan man blir lite nöjd.


Många bilder kan se ut så här!!!

Kul!

Hallååå, kan ni titta hitåt en stund?




    

Inte bara en bild blir som den ovan,

men är man lite envis, så går det......

till slut   

 



"Man bara måste väl få springa lite också???"

"Ska vi leka med grisen, Ronja???"

   



       Snäll som Ronja är,

ställer hon självklart upp på "grisleken" !





I morgon har jag en plan för.....i alla fall en av dom två pälsbeklädda!

Får se vad som hinns med.


Sol och mindre blåst hoppas vi på!

Önska kan man ju alltid göra.


Det viner verkligen utanför huset, och det, det är det värsta jag vet!!!   

Känns som taket ska lätta vilken sekund som helst.

Men har det legat där i alla dessa år, ska det väl ligga kvar i natt också.


När jag skriver detta, så självklart slår mig tanken på allt det hemska på Filippinerna.

Tyfonen Haiyan, som ödelagt så mycket i sin väg,

så gnäller jag över lite kraftig blåst.

Det är fruktansvärt.......


Kram

Susanne


Av Susanne - 15 november 2013 21:15


Överraskningarnas lilla låda!

Det kan man  kalla vår brevlåda.

Hela veckan har det varit lite julafton, varje gång jag gått dit.


Ytterligare ett paket i dag!

Så himla söta.

         



Förutom våra dagliga promenader och utflykter,

så håller vi på att testa leksaker!!!

Tänkte berätta mera om det senare......


Men här har vi just plockat fram en boll, som har LIVSLÅNG garanti!!!

Den gillades jättemycket av Ronja,

som annars inte tycker bollar är det roligaste som finns.

(Pilen visar var bollen ligger)



Superkul!



Ytterligare en grej testas.

En kampleksak, som förhoppningsvis är väldigt hållbar.

           


Vi har haft dom här sakerna i ett par veckor nu,

och lekt och kampat näst intill varje dag.

    


Det syns inte ett spår på sakerna!!!



OCH, dom är roliga!


       

"Nu tar jag dig!!!"



Ska skriva lite utförligare om dessa saker i helgen.

Vad dom heter, priser och var dom kommer från.

Vi har flera hundleksaker från denna butik, och gemensamt är, att det är verkligen hållbara saker.

Finns inte en enda sak som gått sönder.

Och då leks det en hel del med dom, av två ganska ovarsamma hundar,

som är stora!


Kul att få vara med och prova på nya grejer tycker vi.



Haha, kan inte sluta tänka på brevlådans överraskning i dag!

Så gulligt!

TACK TACK TACK snälla du som skickade dom till oss   



Kramar från oss

Susanne

Av Susanne - 14 november 2013 22:14

     Vi fortsätter vår träning på stadens gator o torg.

Som ni ser, så tyckte väl Skorpungen att det var så där lagom kul i dag.

Hon hade nog räknat med att få "kuta runt" och hälsa på allt och alla, som rörde sig.


"Var är dom där prinsarna då???"


     

        "Inte ens änderna får man leka med?"

"Skratta ni bara...........om jag bara var lös, då skulle ni få se på simma!!!"

KWAK,KWAK,KWAK!




I dag är jag väldigt stolt äver dom här två!

(Det är jag iofs alltid)

Men den senaste tiden, har dom "tramsat" lite med sin matte, när vi varit i stan´!

Inte dumma eller så, men det har varit mycket bus, och mindre lyssna på mig.

Gillas ICKE!

Men, träning gör susen!

Här kommer det precis två hundar och ska gå förbi oss, (modell större)

Jag såg att dom kom, Ronja o Skorpan var lösa, men, vad sjutton, jag måste ju lita på mina hundar.

Själv stod jag en bra bit från Ronja och Skorpan,

eftersom jag hade "fel" objektiv på,

var jag tvungen att backa ganska långt.

Stolt som en tupp var jag, när dom båda satt kvar, och inte sa ett "knäpp"   



Det blir en "stjärna i boken" i dag också!   

Både för Skorpan    



Och Ronja   



Efter att vi gått Drottninggatan fram 

(och uträttat en del behov, just när spårvagnen kom.....Det är andra gången det händer)   

så gick vi över alla broarna vid strömmen.

Den här bron är ganska ny,

och där sitter fullt med små lås hela vägen över till andra sidan.

Det är så kallade kärlekslås!

Enligt legenden i Kina, ska par som kedjar fast ett lås på en bro

och sedan slänger nyckeln i vattnet belönas med evig kärlek.

Gulligt!



"Mycket intressant som passerar oss, när matte ska fota!"

"Men vi vet, bäst att sitta kvar!!!"


Ännu en rolig dag vid brevlådan!

I dag kom våra halsband.

Dom är jättefina!

Och välsydda.

Blev precis så som jag tänkt mig.

Rekommenderar varmt popix.se   



Visst blev vi fina!


I morgon, ny dag, nya utmaningar.....


Kram

Susanne

Av Susanne - 13 november 2013 21:07

"Varannandagsväder", det skulle man väl kunna säga.

Jaa, ok då, det får man väl vara tacksam över.

            I dag var det dags för "fin-vädret" igen!        



Vilken skillnad det blir på fotandet.

Tror inte att kameror är speciellt förtjusta i dåligt väder   



Men hur fint det än var, så kom dom här "små fåglarna" inte tillräckligt nära,

för att få till en bra bild.



Jösses, så stora dom är!!!



Har sagt det förut, och säger det igen.....

Berner blir väldigt fina tillsammans med gamla byggnader   

Dessutom hittadejag den här gamla trälådan!

Gillar den!

Vad jag ska göra med den, näe, det vet jag inte,

men någon lite idé "poppar" säkert upp.   



Bästa pinnen hittades.

(Och tro nu inte att den är livsfarlig och vass)

(Hade full koll på hundar och pinne)

(Om någon ändå skulle få tanken att skriva en kommentar här,

om hur farligt det är, så skit i det)   



"Snart, mycket snart, så är jag ifatt dig, Ronja"



     Ganska jämnhöga!    

När dom däremot sitter ner,

då ser Skorpan fortfarande mycket mindre ut.       




"Haha, till slut fick jag pinnen......"



"Öh, RONJA, ska du inte ha den då!!!"   




"Äh, vad är väl en pinne???"

"Jag tror det vankas fika här snart"   



I Maj, då gjorde Ronja sitt sista öppna spår, för att få championatet.

Titel  och allt, det har hon fått för länge sedan.

Men, i dag låg den här i brevlådan.

Kan man kalla det för "lång leveranstid"?



Och titta här då!

Den här godingen gjorde ju ett anlagsprov,

6 dagar efter att hon passerat den godkända åldern. (7 månader)



Hon fick sitt första diplom, minsann!

  

Ronja har alltid gillat viltspår, eller, spår överhuvudtaget.

Men, Skoprungen, hon är helt tokig i att spåra!

Hon hittar ALLT, och blir lika lycklig varje gång   



Undrar om varannandagsvädret håller i sig i morgon?

Då är det regn som gäller, i så fall.........   


Kram, kram

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards