quilaoronja

Alla inlägg under oktober 2013

Av Susanne - 13 oktober 2013 23:00


Nu så, nu har jag tänk visa lite av vad vi håller på med, Ronja och jag!

Att det är sennendrag, det har ni säkert redan fattat.

Men hur går det till, det är det många som frågar.


Har försökt göre en liten film om det.

Föraren ska ALLTID gå bakom vagnen, och enbart styra hunden med kommandon.

Framåt, höger och vänster, m m......


Plankan, som egentligen ska föreställa en trottoarkant, där ska ett hjulpar vara på plankan.

Föraren står stilla, och skickar fram hunden.

Momentet är slut, när sista hjulet rullat ner i bortre änden plankan.

I dag provade vi även att stanna på plankan, och sedan fortsätta.


Vid backning, ska föraren också stå bakom vagnen, och hunden ska backa "sin egen längd"


Ligg, där befinner jag mig också bakom vagnen, men i filmen stod jag framför, när jag filmade.


Slalomen då, tänker ni som följt med här........mmm......vi jobbar på den   


I dag var Ronja "JÄTTEDUKTIG!!!   

     


Skorpan och jag startade dagen med kurs!

I dag stod bruksspår på schemat.

Spåret skulle läggas på en åker, med två "spårpinnar + slutpinnen.

200 meter, med två vinklar.

Hon var riktigt duktig, den lilla Skorpungen   

Kom t o m och gav mig pinnarna när hon hittade dom!!!

  

 


--------------------------------------------------------------------------


Måste nog visa lite bilder från gårdagen också!


Träff med väldigt "goa" vänner.........som startade med hundpromenad.


Här är Ronja och Nova.


            

Alla hundarna samlade......jaa, på en sten, vad annars   

Ronja, Skorpan, Nova och Nadja.
 



ALLA lika sugna på godis!



Efter en halvmil, fick vi en glad överraskning.

Vid en grillplats, dukades "förrätten" fram.

Läckra snittar, och bubbel.....(för dom som kunde)

 





"Snälla, säg att dom där små snittarna är till oss!!!"



En riktigt trevlig, mysig em/kväll......preciiiis som vanligt   


Att dessutom helgens väder varit helt underbart, det gör inte heller ont.


Kram på er

Susanne

Av Susanne - 11 oktober 2013 23:30

Oj, vad fint det var i dag!

Ja, jag blir åtminstonde väldigt glad, när man vaknar opp,

och solen lyser in genom förnstren.

(Förutom, att jag blir påmind om att dom där rutorna behöver tvättas lite kanske)  


Ingen tvätt i dag dock!!!       

Nej, i dag skulle det tränas på än det ena,

och än det det andra , det hade jag planerat!    


  Skulle skicka en bild på Ronja, som blivit utställningschampion,

till en tidning, men hade ingen "ståbild"?

Hur märkligt är inte det???

Av alla bilder jag tar, så händer det i princip aldrig, att jag tar en sådan bild.


Inte min grej riktigt.

Men idag, då hade jag lovat att bilden skulle skickas......


Hur lätt är det då, att ta en "ståbild" alldeles ensam?

Hur får man till det.

Trixade och fixade med Ronja, som har en ängels tålamod med sin matte.


Joorå, stilla står hon....men halsen....hur skulle jag få opp halsen???


Jag ljög!!

Ljög lite för Ronja......


Kolla vad bra det blev.......


"KOMMER HUSSE???" sa jag.

  

        


Jaja, efter mycket om och men, så var jag klar,

och här är då två som blev ganska glada över det.      



"WOW, en hel klöveräng.........!"



Världens snällaste hundar........



Tveksamt, skulle nog vissa säga.........



Ronja liknar nog mera en lite ilsken varg.........



"Näpp, jag släpper ALDRIG!!!"



"Inte jag heller!!"



Fotograferingen höll på att gå riktigt åt skogen.

Vi var på väg till en "bra plats" att ta bilderna på,

när det helt plötsligt dök opp två rådjur, preciiiis framför våra fötter.

Dom låg väl och hade siesta i det höga gräset?


Då blev jag så glad.....och väldans stolt kände jag mig också,

när BÅDA hundarna, först tittar opp på mig.

Det är ju exakt det här som vi tränat på.

Först av allt, "skvallra" för mig!


Inget gapande, bara tala om att, nej, ni stannar här!

Skorpan är annars ganska snabb på att hinna sticka iväg.


"Men det skulle nog varit lite kul,

om man kunde fått springa efter dom där rådjuren en stund!"



Kram på dig   

  



"Äntligen, fick jag bollen!"



Skorpungen!



Ronja!



  



Kram kram

Susanne

Av Susanne - 10 oktober 2013 23:08

"Kom, kom, kom Skorpan!!!"

"Det här är skitskoj!"

             



"Här finns toppenbra pinnar!"



"Så tar man med sig den toppenbra pinnen, rakt opp i grusgropen!"



"JA ja ja, är det min tur nu??"

"Får jag låna pinnen nu?"



"Skulle inte tro det, Skorpunge.......du får nog hitta din egen!"

"Ok ok ok! Jag fattar!"



Wohhooooo!!

                                                  

      


Snacka om tuff träning!

Ett språng opp, och sedan glida ett halvt språng ner igen.

  



Mjukt och skönt i sanden.

Här provsköt man kanonerna, som tillverkats på Stavsjö Bruk förr!

(Vi hittade dock inga kanonkulor)    



Skorpan på toppen!



Och Ronja!



"Undrar om det fastnar mycket sand i pälsen nu??"

"Vad tror du, matte??"



Bra pinnar, behöver ju inte vara stora.

Dom kan vara pytte-pytte-små också!!!



"Vaa?"

"Är du där oppe nu, matte, när jag är här nere?"



Som sagt.....det är inte alltid, som Skorpungen ligger i botten!



Underbara hundar!   



Vidare, från grusgrop, till finaste gammel-skogen.

Ni vet, skog som är klädd med mjuk mossa, inga grenar från skogsröjning,

helt enkelt skön att gå i.



Vår lilla "Toka".



"Så här gör jag, när jag plockar blåbär!

"Hur gör du?"

"Vik tungan runt lilla blåa bäret, och sedan dra av bara."

"Lätt som en plätt!"



"Åhej, åhej........snart tror jag nog att trädet tippar!!!"

"Jag är ju stark som en björn"   



"Vi klarade oss från att bli fångade i den djupa gropen"



Joo, så är det Ronja.....

Om man badar i lera, som du gjorde i går,

blöter ner sig i sin egen vattenskål, (som du gjorde i dag), 

dessutom rullar runt i en sandgrop...........Jaa, då hamnar man ovilkorligen HÄR!

Se inte så snopen ut för det!



Snabba besked!

I måndags röntgades Skorpan, och i går fick jag resultatet på posten.

ED ua,  HD VÄ B och HÖ A!!!   


Flera av Skorpans syskon röntgades samtidigt!

Så roligt att träffa några av dom, med deras mattar och hussar.

Syskonen är otroligt lika, och supertrevliga, hela bunten.


Gissa hur många bilder det blev i dag?!

22 st!!!!

Heeeeelt galet   


Nu är det i alla fall SLUT!


Kram på er

Susanne


Av Susanne - 9 oktober 2013 23:30

    

Gulligt va???

Ronja, och hennes kompisar, lyckades, precis som vanligt,

att hitta ett stoooort hål i skogen, som var fyllt med lera!!!

Trots att det är otroligt torrt i skogarna.


Så.......jag måste nog ta hand om det......


Om jag blir irriterad över detta?

Nääeee, inte alls........att se hundarna ha så in i hoppsan roligt,

det är nog bland det bästa som finns.




Skorpan då, joo, hon var inte mycket sämre hon.

Här mest stänk från dom andra som sprang före.

I "ler-hålet" var hon i alla fall ;-)



Vad fin du är, Ronja!

  



Det var allt för i dag..........men i morgon är vi tillbaka igen, med massor av roliga nyheter,

som vi fått besked om i dag!


Kram

Susanne

Av Susanne - 8 oktober 2013 21:58

"Jamen......kan du ta och sätta lite fart med den där kameran nån gång då!!"

        "Jag har faktiskt annat att göra, än att sitta vid den här eken!!"               



"Så där då!"

Kanske inte världens gladaste min....... men eken var ju fin!



Ser nu, att man skulle kunna ha kallat temat för dagen, ANSIKTSUTTRYCK!

En allvarlig Skorpunge, (som förmodligen fått syn på något väldigt intressant)

  



Dagen var till största delen grå....men, så helt plötsligt,

tittade den fram.......för en liten, liten, stund i alla fall.

  

Som sagt....tema, MINER och UTTRYCK!

"BLÄÄÄÄÄ!!!"

  



En Skorpa på väg in i kameran!!!



Har fått massor av respons på gårdagens inlägg, om veterinärer.

Vart är det på väg!

Vi måste väl kunna känna trygghet hos veterinärerna?

Att stå med en sjuk hund, mitt i natten, eller en helg, det är som en mardröm.




Hundarna har, som vanligt, varit med mig hit och dit, och tillbaka igen.

Jag förstår inte att det aldrig lugnar ner sig riktigt?

Promenad i och utanför stan', lite träning på ovanliga och vanliga ställen.




I morgon är det dragträning med ALLA momenten.

(Vilket innebär bro, tunnel, planka......och massor av koner)

Kul!

  

Ronja har bara tränat korta pass, med enstaka moment.

Små, små delar, som sedan ska sättas ihop.

Vi får se hur det ser ut i morgon!?


Kram på er

Susanne




Av Susanne - 7 oktober 2013 22:41

                                   

Hade väl först inte tänkt skriva ner det här,

men så ångrade jag mig........

Jag vill att det ska skrivas ner, så att jag kan gå tillbaka, och läsa.....

som en dagbok........Så var tanken med min förra blogg, som sorgligt nog försvann helt,

iom att den blev kapad av någon ond människa   


Det finns så klart många saker som oroar mig, när det gäller hundarna.

Men, en av dom värsta orosmomenten, det är Pyometra = livmoderinflammation.

Både Quila och Ronja fick det i väldigt unga år, och båda två höll på att "stryka med".

Ronja var väldigt, väldigt nära att inte klara sig.


Hur stor är då risken, att även Skorpan ska drabbas av denna förbannade sjukdom???

Näe, den risken kan väl inte vara så stor.......en tredje gång???




För drygt en vecka sedan, fick Skorpan flytningar,

vilket i sig inte borde föranleda så stor oro.

Men nu gäller det ju mig, och min hjärna satte genast igång att tänka.


Förra veckan tog jag kontakt med djursjukhus,

som ville att jag skulle komma in med henne direkt.

Bättre att checka en gång för mycket, liksom.


Nu ska tilläggas, att hon inte hade några andra symptom alls.

Det första jag reagerade på var, att veterinären, betedde sig väldigt märkligt.

Hon kanske såg att jag tittade lite konstigt på henne,

för hon talade först om att hon "faktiskt var veterinär"?

"Jaha, jaa, det hoppas jag verkligen", sa jag.


Skorpan blev undersökt från topp till tå, eller kanske från nos till svansrot,

innan hon äntligen kom till problemet.

Flytningarna!

Så började funderingarna...........och konsultationerna med annan veterinär..........och mera tänk.....


Jag tror vi får avvakta, sa hon sedan!?

Jag blev......smått irriterad......skulle dom inte ta några prover alls???

Efter att jag haft ett samtal med min uppfödare, "krävde" jag att dom gjorde ett ultraljud.


Ok.......visst, det kan vi göra, fick jag till svar.

"Vänta här, så tar jag och fixar det", sa veterinären?!


"Va......inte en chans....jag ska med", sa jag!

"Jaha.....ok då", blev svaret.




Två veterinärer, varav en, var EXPERT i ämnet ultraljud, och så jag!!!


Det första som sägs är; - MEN NEEEJ!!! VAD ÄR DETTA??? LIVMODERN ÄR HEEELT MISSBILDAD!!!

Gissa min reaktion......

Men, va, vad säger du??? Missbildad?

"Njae, det kan vara bajs också.........eller kanske en tarm!!!"

Jag stod som ett STOOORT frågetecken?

Kan man inte som expert, se skillnad på en missbildad livmoder, och skit i tarmen???

Detta besök, slutade med, att jag åkte hem, utan att vara ett dugg klokare,

utan någon behandling, med en hund som hade samma flytningar som innan.




I dag.......då åkte jag till en annan veterinär, många mil hemifrån.

En röntgen bild togs på livmodern..........visade en helt normal sådan!

Dagens veterinär var så, jaa, irriterad, över allt detta, så han gjorde även ett ultraljud,

för att föröka se det som dom första veterinärerna sett.

Samma svar där.....ingenting konstigt!

Allt ser sååå fint ut.

Flytningen, (den har blivit bättre) kan faktiskt bero på att Skorpan själv tillfört bakterier,

genom slickande, som kanske berott på klåda efter ett bett........

Detta kan i sin tur rubbat det normala ph-värdet.....

Och, hon mår ju bra, och har gjort det hela tiden.




Gissa att jag var den lyckligaste hundägaren i Sverige, när jag styrde hemåt igen.

Men nu undrar jag?

Får det vara så här?

Ska man inte kunna lita på en välutbildad veterinär?

HUR, kan man ha så olika uppfattning om diagnos???

En livshotande, och en helt utan fel?


Joo, just det, dom frågade också om det var en avelstik,

för det var väl lika bra att operera bort livmodern så fort som möjligt!!!!

SKRÄMMANDE!!!


En väldigt snopen Skorpunge var det,

som helt plötsligt kände sig vääääldigt trött i dag.

"Ojojoj, jag vet inte vad som hände?"

"Veterinär-gubben" hälsade på  mig, och så blev jag bara så trött?"

"Konstigt va?"




Ronja var så klart med i bilen,

och när Skorpungen fått "sova ruset av sig" så bar det av hemåt igen.

T o m solen behagade titta fram en stund,

och då passade jag förstås på, att stanna till på en skogsväg.


"Jaha, så där då Matte, då är jag här oppe!!"

"Allra högst opp!"



"Men va??"

"Ska jag gå ner igen nu??"



"Ok, ok, jag kommer!"



"Hoppas du bestämt dig nu, Matte?"

"Nu stannar jag här nere!"



Omtänksamma Ronja,

som tvättat Skorpans öron, och "pysslat" om henne i kväll.



Jag hoppas, och tror,

att jag kan släppa min oro nu......för den här gången.



Usch ja, det var inget roligt det här.........



Nu måste jag nog styra in mig i sängen.......klockan ringde så där, hemskt, hemskt tidigt i morse.


Kram

Susanne

Av Susanne - 5 oktober 2013 23:11

                    

I dag har till största delen bestått av träning.

(Joo, lite annat nödvändigt hemmapyssel också, men hur kul är det att skriva om)

För Skorpans del, tränar vi position, ingångar och snabba lägganden.

Läggandet, jaa, det säger bara SMACK i marken, så ligger hon där!!!   



Och Ronja då, joo, för hennes del är det nästan enbart draget som tränas.

Även här har vi i dag ägnat oss massor åt snabba lägganden.

Det ingår ju som en bruksgren i arbetsprovet.

Ju snabbare, dessto bättre.

Vi började utan vagn, och tjoade och hoppade,

medan Ronja fick kommandot ligg både nu och då.

Folk som såg oss, hade nog ganska roligt,

undrade vad den "lilla vovvens" matte höll på med........men det lyckades!!!

Vagnen på, och hon fixade läggandet skitbra!

Snabbt och lätt, tjongade det till i marken!

Braaa Ronja!

  


BACKA!!

"Jajamensann......det kan jag".........I dag lyssnade hon på första kommandot!!!

  

"High five" matte!!!

Slalom........det gillar jag inte, sa Ronja!!!

Kan inte riktigt begripa mig på varför bara?

Men, en dag kommer jag på det, helt säkert.

  



Ser så fram mot måndag............men jag återkommer till vad som händer då.

Ett mycket kärt återseende blir det i alla fall.   



Att gå kurs, det är så himla roligt.

Dels träffar många nya människor, med samma intresse,

dels får man nya infallsvinklar, på träningen.

Har dock valt att "bara" gå kurs med Skorpan i höst,

eftersom vi tränar så mycket drag nu med Ronja.


Taggad Ronja!!

Skoj med träningsvillig hund   




Som i en tavla!

  




Vad är det med gamla byggnader, och berner sennen hundar,

som gör att det blir så fint tillsammans?


I morgon är det dags för appell-spår, för Skorpan!

(Ujuj, vad mycket namn och ord på allt, som jag måste lära mig)

Opp i ottan, så det är väl dags att dra täcket över huvudet kanske.


Senare i morgon, MÅSTE även två hundar tvättas!!!

Joo, det är väldigt nödvändigt faktiskt.

Dom har en otrolig förmåga att kunna skita ner sig så in i "hoppsan"


Tack till er alla, som skrivit så fina kommentarer under gårdagens inlägg.

Många av er har ju följt med oss på alla, både jobbiga och roliga dagar.


Godnatt från oss

Kram

Susanne

Av Susanne - 4 oktober 2013 23:01

                                            

När vår Quila hastigt blev sjuk, och lämnade oss, stod hela världen stilla.

Jag trodde aldrig jag skulle bli hel igen.

Att skaffa en ny liten valp, det fanns inte på min karta.

Quilas sjukperiod hade varit så fruktansvärt jobbig.

Men så gick dagarna, och Ronja mådde så dåligt.

Hon saknade sin bästa vän så mycket,

hon slutade helt att äta och blev väldigt sjuk.

Hur skulle vi kunna hjälpa henne att bli glad igen


Klart att vi ville ha två hundar........men ingen skulle ju någonsin kunna fylla Quilas plats.


Men.......så en dag.......tog jag kontakt med en uppfödare, som jag träffat några ggr tidigare,

och dessutom kände förtroende för.

Hade hon möjligtvis några valpar på gång?

Jo visst, det hade hon.


Det föddes en kull, med 9 valpar, den 4 oktober 2012

Att åka och titta, det skulle vi väl inte göra förrän valparna var över tre veckor kanske,

men av någon anledning, så befann jag mig där, när dom bara var tio dagar!!!


Då går det ju absolut inte att bilda sig en uppfattning om hur dom kommer se ut.......eller???


Skorpan i dag!



Har nog aldrig träffat en hund som är så lycklig som Skorpan!



Fortsättning.......

Tio dagar gamla, som små marsvin........

Jag vet inte vad som hände där i valplådan?

Satt med en liten tikvalp i knät.......hon hade lite torkad mat på rumpan........Lite "skorpigt", liksom!

När det var dags för fotografering, sa jag bara att -" Jag har Skorpan här!"

Så kom hennes namn till!

Den gäspande valpen....joo, det är Skorpan.

10 dagar ung.

Den här bilden är tagen av Lotta Fracke!



Pratade med andra kennlar,

tittade på andra valpar...........men Skorpungen, hon var fast i min hjärna (Och i mitt hjärta).

Vid fyra veckor, då var jag där igen.

När man ser alla bilder som tagits,

så upptäcker man att det nästan enbart är på Skorpan.




Jag tror vi valde varandra.

Eller, egentligen, så tror jag Quila var med oss, och hade en tass med i spelet.

Det skulle vara en liten individ, som passade perfekt tillsammans med Ronja.


Skorpan 6 veckor!



Så var det då dags för hemkomsten!

Så underbar, så sockersöt, vår lilla Skorpunge.



Ronja då.....vad tyckte hon..........?

Får tårar i ögonen, när jag ser denna bild.

Skorpan tog det så lugnt, så lugnt, rusade inte rakt på, kände av Ronja,

och satte sig för att vänta, tills Ronja kände sig redo att nosa.

Bilden tagen straxt efter Skorpans hemkomst.

Kloka lilla vovve!



Dagen efter, var det genast bättre.

Dom närmade sig sakta varandra..........



I dag........dom är dom allra bästa vännerna.

Ronja har fått tillbaka sitt glada, lite galna sätt, och känner sig trygg igen.

Skorpungen har fått massor av klokhet från Ronja.



Jag tror det var ödet, som gjorde att Skorpungen hamnade hos just oss.

Vi älskar denna hund, precis som vi älskade Quila, och som vi älskar Ronja

Alla är olika individer, men det finns även massor av likheter, så klart.


Som här..........."Vi springer preciiiiis på samma sätt!!"



Det här är så himla roligt.......Spring och hopp och bus!



Ibland ser man  inte riktigt vad som är fram och bak........




         



Det tog sin tid, men idag är Ronja en mycket glad och klok hund igen,

och det är jag så tacksam över.

Mycket är en liten Skorpas förtjänst!



Kramar till er

Susanne

Ovido - Quiz & Flashcards