quilaoronja

Direktlänk till inlägg 12 november 2016

Framåt!!

Av Susanne - 12 november 2016 20:43


Jaha, nu har det gått några dagar igen, och det går fort framåt.....

Ja, med stormsteg, skulle man ju kunna säga.

Började med att lägga lite extra krut på det här med att uträtta sina behov utomhus, 

vilket som ju alla hundägare vet, innebär en hel massa spring....hela tiden,

stup i ett.

Men, så en dag så sitter hon där, den lilla valpen, vid dörren och ger oss ett skall,

och vi fattar strax att hon faktiskt fattat!

Man uträttar sina behov utomhus.

Duktig liten Tjorven!

Inga små pölar på två veckor, vilken tjej!




"Varför jublar ni?"

"Det visste ni väl från början att jag var en smart hund?"

 

 



Insåg först i dag, att den lilla "pytte-valpen" även hade växt?

Hittade en film från hennes första vecka hos oss, ojoj, så liten.

Kom fram o förbi både här o där, men nu tar det i stället stopp. 

Hon verkar dock inte förstått det själv ännu, att man inte längre kommer under låga möbler.

I stället fastnar man lätt, och måste "hojta" på hjälp.


 



"Berner-Rumpa", på väg att apportera!


 



Spring spring spring!


 



"Galen-Panna"!


 



"Bara några varv till....sen' kommer jag, Matte"


 



"Nu blev jag visst jättetrött av allt spring......måste nog vila lite"


 




Veckan har innehållit mycket social träning i city.

Galler och svängdörrar, otroligt mycket människor, olika fordon, m.m

Det slår mig ännu en gång, hur tacksamt det är att träna en valp.

Med nyfikenhet kommer man långt här i livet.


Och så har vi ju våra "läromästare" förstås.


 



Även Ronja har accepterat att en liten Tjorven är här för att stanna.

Hon är den trygga, den man kan krypa intill och sova gott hos, efter en lekstund med Skorpan.

Kan ju säga att jag ofta njuter av att bara titta på dom,

när dom egentligen inte gör någonting, mer än är hundar. 


 



Eftersom vi bor som vi gör, bara behöver öppna dörren så är vi i skogen,

blir det många promenader just där.

Har inte sett ett spår av solen den här veckan, därav lite halvtrista bilder,

som inte alls är av bra kvalitet.

Men trots det, envisas jag med ett inlägg här. 


     



"Du matte!!!"

"Det är ganska högt här.....!"


 



Blir man trött på att ha en valp hängandes i svansen,

då är det bara att ge sig opp på en sten, modell HÖG!

Där har hon inte en chans........ÄNNU.....


 



Att sitta bredvid varandra, det är inte så farligt som jag först trodde, hälsar Ronja.

Kan även vara rätt mysigt.


 



Ronja!


 



Efter att ha introducerat klickern, och "klickat in" Tjorven,

har vi kommet en bit på väg.

Slut är det på sötebrödsdagarna, hahaha.......

Nääääe....så klart inte!

Men faktum är att just klicker passar oss rätt bra.


Skorpan, Tjorven  och Ronja, på samma bild!

Så duktiga flickor!


 



I dag döptes vårt yngsta barnbarn.

En varm känsla infann sig, när jag såg dom alla tillsammans....5 underbara små människor,

som jag hoppas få följa länge länge.

Jo, jag känner mig rik......


Kram från oss

Susanne


 
 
Ingen bild

Liza Hansson

13 november 2016 08:25

Och jag känner mig rik för att jag får ta del av dina underbara hundar och det du skriver! Kram.

 
Susanne

Susanne

13 november 2016 10:24

Tack, Liza <3 Dina ord gör mig så glad, du anar inte.....
Kram Susanne

http://quilaoronja.bloggplatsen.se

 
Eva H

Eva H

13 november 2016 11:26

Se där Ronja! Blir nog hund av den lilla skruttan också :D
Jag tänker på min 3-färgade Kasper... Attans vad min soffa lät när han växte men inte insåg det! 2 bekymrade "farbröder" skakade sina huvuden :P
Spelar ingen roll om det är sol eller grått, dina bilder är alltid härliga. O vad kan de annat bli med de där 3 i objektivet?
Kram!

http://fyrfotingar.blogspot.se

 
Ingen bild

Inga-lill Jansson

13 november 2016 13:43

Vilka fina kort vad hon växer den lilla och tänk vilka fina lärare hon har

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Susanne - 30 december 2022 22:30

Att försöka skriva några rader utan att åter nämna Tjorven, det går ju inte. Att försöka skriva något glatt o roligt, ja där är jag inte ännu.   Men ni alla som älskar hundar vet hur det känns när hjärtat brister, och ni vet också att m...

Av Susanne - 13 december 2022 19:04

Jag kan inte sluta gråta. Kan inte heller förstå det som hänt.   Vår älskade, fina, underbara Tjorven finns inte längre med oss.     Det har gått en vecka sedan den där dagen, men jag har inte kunnat skriva om det. Allt gick så f...

Av Susanne - 30 november 2022 20:30

  Såå mycket snö vi fick! Är man en berner så älskar man just vintern, och jag blir glad över att se dom busa i snön. Härligt!!   Om man helt plötsligt drabbas av en sjukdom, tar det sin tid att förstå, att acceptera, att lära sig...

Av Susanne - 8 november 2022 22:16

  Under många års tid har vi varje höst åkt till fjällen en vecka. Hyrt mysiga stugor på olika platser.  Upplevt allt det vackra som naturen erbjuder på hösten.   Efter att jag blev tvungen att "fixa" båda mina knän med proteser, tänkte ...

Av Susanne - 30 april 2022 23:35

  Hur tar man bäst vara på en dag som denna? Jo, i min värld är en heldagsutflykt till en vacker plats det allra bästa. Som här t.ex, och med hundarna så klart!       Vackert!           Tjorven har varit här tidigre, och s...

Ovido - Quiz & Flashcards